lämpömittari helle
Julkaistu: 16.6.2021
UutisetHengityssairaudetHengitysterveysUlkoilma

Ikääntyneet ihmiset ja helteeltä suojautuminen

Ainakin osaan Suomea on luvassa hellettä. Ikääntyneillä ihmisillä on suurentunut riski yleistilan heikentymiseen helteiden aikana, joten erityisesti heidän tulee kiinnittää huomiota helteeltä suojautumiseen.

Ikääntyneiden asuinolosuhteissa on pidettävä huolta siitä, ettei sisälämpötila pääse helteillä nousemaan. Asuintilojen ilmanvaihdon tulee olla toimiva. Lisäviilennys hoituu parhaiten ilmastointilaitteen tai ilmalämpöpumpun avulla. Myös hoitolaitoksissa ja muissa julkisissa tiloissa lisäviilennys huolehditaan mieluiten näillä menetelmillä.

Tuulettimesta voi olla apua alle 35-asteisessa sisäilmassa, lämpimämmässä sisäilmassa se lisää kehon lämpökuormaa. Tuuletin saattaa lisätä koronavirustaudin riskiä etenkin tiloissa, joissa oleskelee useampia ihmisiä. Tuuletin tulee asettaa niin, ettei se puhalla ilmaa suoraan henkilöltä toisen luo.

Tuuletusta ikkunoiden ja ovien kautta voi myös lisätä helteillä. Ikkuna- ja ovituuletus kannattaa ajoittaa iltaan, kun on viileämpään. Ulkoilman epäpuhtauksilta voi suojautua tuuletusikkunaan asennettavalla pölysuodattimella. Verhot on hyvä pitää kiinni päiväaikaan, jotta aurinko ei pääse porottamaan suoraan sisätiloihin.

Ulkona liikkuessa kannattaa pukeutua kevyesti löysiin vaatteisiin. Vaatetuksessa kannattaa suosia luonnonmateriaaleja, kuten pellavaa ja puuvillaa.

Vanhukset ja heikentyneestä toimintakyvystä kärsivät saattavat tarvita hellepäivinä apua, joten riskiryhmiin kuuluvien läheisten vointia kannattaa tiedustella usein. Muita autettaessa on huomioitava leviämisen ehkäisyyn tähtäävät varotoimet.

Lue lisää helteiltä suojautumisesta Hengitysliiton ja THL:n sivuilla.