Keski-ikäinen mies lääkäri neuvoo potilasta.
Julkaistu: 31.3.2022
UutisetHengityssairaudet

Olennaisimmat suosituspäivitykset astman hoitoon, osa 2

Uusi käypä hoito -suositus astman hoidosta on julkaistu 29.3.2022.

Suositukset omahoitoon:

• Astmaa sairastavalle suositellaan kausi-influenssa ja COVID-19-rokotuksia.
  • Tupakoinnin lopettaminen on keskeinen osa hoitoa.
  • Säännöllinen liikunta parantaa fyysistä suorituskykyä, vaikka se ei vaikuta keuhkojen toimintakykyyn. Liikunta ja 5–10 prosentin painon lasku ylipainoisilla parantavat elämänlaatua ja astman hallintaa. Tutustu liikuntavinkkeihin, tule mukaan Hengitysliiton liikunnallisiin tapahtumiin ja paikallisten hengitysyhdistysten liikuntaryhmiin.
  • Hengitysharjoitukset voivat täydentää astman hoitoa, koettuja oireita ja elämänlaatua, vaikka ne eivät vähennä sairauden pahenemisvaiheita tai paranna keuhkojen toimintaa.

Astman hoidon toimivuutta voi itse seurata astmatestillä ja PEF-mittauksella. Sairastavalla on oikeus pyytää ohjausta näiden käyttöön ja tulkintaan. Hengitysliiton verkkosivuilla löytyy tietoa mittausten teosta ja kannustamme ottamaan asiat puheeksi terveydenhoitoalan ammattilaisten kanssa!

Suositukset lääkehoitoon:

• Lääkehoidon tavoitteena on hoidon yksinkertaisuus, joka sitouttaa tarpeellisten lääkkeiden käyttöön.
  • Astmatulehdus hoidetaan edelleen tulehdusta rauhoittavalla hengitettävällä kortikosteroidilla. Keuhkoputkia avaavia lääkkeitä (kuten beeta2-agonistia) käytetään astmaoireiden hoitoon.
  • Lääkehoitoa säädellään astman hallinnan mukaan. Astman pahenemisvaiheiden omahoidossa hengitettävän kortikosteroidiannoksen rutiininomaisesta suurentamisesta luovutaan.
  • Kun astma on ollut pitkään oireeton (esimerkiksi 6–12 kuukautta), voidaan kokeilla lääkityksen vähentämistä. Juuri ennen siitepölykautta lääkitystä ei kannata vähentää. Henkilöille, joille pakkanen pahentaa astmaoireita, lääkityksen keventämisen aika on pakkaskauden jälkeen. Lääkkeen vähentäminen tulee tehdä lääkärin ohjauksessa, koska lääkkeiden vähentämisjärjestys voi vaihdella. Lääkkeiden teho vaihtelee astmaa sairastavilla. Mikäli oireet palaavat, palataan aikaisempaan lääkitykseen.

Päivitetty käypä hoito -suositus muistuttaa, että astmaa sairastavan on syytä hakeutua lääkärin arvioon, mikäli oireilu vaikeutuu tai pitkittyy. Jos astman pahenemisvaiheet toistuvat useamman kuin 2 kertaa vuodessa, hoito arvioidaan erikoissairaanhoidossa.

Keskustelua on syytä käydä erityishoitojen ja yksilöllisten omahoito-ohjeiden tarpeesta. Hengitysliitto auttaa sairastavia kehittämään potilastaitojaan Hyvässä hoidossa -ohjelman avulla.