mies katsoo ikkunasta
Julkaistu: 15.11.2021
UutisetHengityssairaudetTiedotteetVaikuttaminen

Omahoidon tueksi tarvitaan kutsu kontrollikäyntiin

Tänäkin päivänä moni suomalainen pärjää hyvin omahoidon varassa. Se edellyttää usein terveyden ammattilaisen ohjausta ja neuvontaa, omaa motivaatiota sekä läheisten tukea. Aina ei omahoito onnistu syystä tai toisesta, silloin tarvitaan enemmän hoitoa ja tukea.

Maailman keuhkoahtaumapäivänä 17.11. Hengitysliitto nostaa esille keuhkoahtaumataudin pahenemisvaiheiden jälkeisen kontrollikäynnin tarpeen.

– Keräämämme kokemustiedon mukaan liian usein tuo tarpeellinen kontrollikäynti jää väliin esimerkiksi epätietoisuuden tai terveydenhoidon ruuhkautumisen, kiireen tai resurssipulan takia, järjestöjohtaja Mervi Puolanne arvioi.

Käypä hoito -suosituksen mukaan sairauden pahenemisesta johtuvan päivystyskäynnin jälkeen kontrollikäynti tulee tehdä kuukauden sisällä.

– Päivystyksessä työskentelevät terveydenhuollon ammattilaiset eivät ehdi ohjata sairastunutta omahoidossa. Lisäksi keuhkoahtaumataudin pahenemisvaiheen jälkeen keuhkojen kapasiteetti jää alemmalle tasolle, mikä vaikuttaa sairastuneen toimintakykyyn. Omahoito-ohjeita pitää tarvittaessa muuttaa yhdessä sairastavan kanssa keskustellen, jotta omahoito voi onnistua, Puolanne painottaa.

Onnistuneen omahoidon kulmakivet ovat ajan tasalle päivitetty lääkehoito, tupakoinnin lopettaminen ja liikunta sekä sitä tukeva ravitsemus. Näin influenssakauden alussa kannattaa huolehtia myös omasta kattavasta rokotussuojasta. Hengitysliitto suosittelee influenssa-, pneumokokki- ja koronarokotteiden ottamista. Keuhkoahtaumatautia sairastaville rokotussuoja on erityisen tärkeää.

Käypä hoito suosituksen mukaan keuhkoahtaumatautia sairastaa arviolta 200 000 suomalaista. Vuonna 2017 keuhkoahtaumatautiin kuoli 1 148 henkeä, heistä yli kolmannes oli naisia. Keuhkoahtaumatauti on hitaasti etenevä pitkäaikaissairaus, johon ei ole parannuskeinoa. Siksi on tärkeää diagnosoida tauti mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.

– Jos olet tupakoinut pitkään (yli 20 askivuotta), pyydä itsellesi seulontatutkimusta. Muun terveydenhuollon käynnin yhteydessä voi olla mahdollisuus tehdä oirekysely tai spirometriatutkimus, Puolanne jatkaa.

Keuhkoahtaumatautiin voi sairastua myös ihminen, joka ei tupakoi, mutta altistuu esimerkiksi työssään pölyille, kaasuille ja huuruille.

Askivuoden voit laskea kertomalla päivittäin poltettujen askien määrän tupakointisi kestolla vuosina.

Lue lisää: Hengitysliiton hyvässä hoidossa -ohjelma ja Keuhkoahtaumatauti -opas.

Lisätiedot:

Mervi Puolanne
järjestöjohtaja
Hengitysliitto
mervi.puolanne(at)hengitysliitto.fi

Hengitysliitto
80 vuotta työtä sen puolesta, että Suomessa on hyvä hengittää.