lääkäri tutkii
Julkaistu: 1.10.2021
UutisetHengityssairaudet

Tekoälystä apua uniapnean diagnostiikkaan

Tutkimus on osoittanut, että uniapnea voi olla hyvin erilainen eri yksilöillä. Itä-Suomen yliopistossa toimii kansainvälinen Sleep Technology and Analytics -tutkimusryhmä, joka kehittää muun muassa tekoälyavusteista diagnosointia.

Lähetteiden määrä uniapneatutkimuksiin on moninkertaistunut lyhyessä ajassa. Samalla kun ymmärryksemme uniapnean vakavuudesta ja sen yksilöllisistä muodoista tarkentuu, kehittyvät myös laskennalliset ja tekoälypohjaiset diagnostiikkamenetelmät, tutkijat Samu Kainulainen ja Salla Hietakoste kirjoittavat MustRead-julkaisun artikkelissa.

Unirekisteröintien analyysi soveltuu hyvin piirteiden tunnistukseen kehitetyille konenäkömenetelmille. Univaiheiden tunnistaminen aivosähkökäyrästä tekoälymenetelmin luonnistuu jo nyt tarkasti. Myös pelkän pulssioksimetrimittauksen ja tekoälyn avulla voidaan arvioida erittäin tarkasti hengityskatkojen keskiarvoinen esiintymistiheys. Uudet teknologiat voivat mahdollistaa lähitulevaisuudessa myös unen pitkäaikaisseurannan, joka ei laboratorio-olosuhteissa ole mahdollista.

Mikä on uniapnea?

Uniapnea on ylähengitysteitä ahtauttava sairaus, joka aiheuttaa toistuvia unenaikaisia hengityskatkoksia. Uniapnea on hoitamattomana vakava terveysriski. Moni sairastaa uniapneaa myös tietämättään.

Lue lisää uniapneasta Hengitysliiton verkkosivuilla.