mies käsittelee kemikaaleja suojavaruste päällä
Julkaistu: 18.5.2021
UutisetHengityssairaudetRakentaminenSisäilma

Työpaikan kemikaalien hengittäminen voi johtaa astman kehittymiseen

Työterveyslaitoksen tutkimuksen mukaan työterveyshuollossa ei aina tunnisteta riittävän hyvin hengitysteitä voimakkaasti ärsyttäviä aineita eikä ymmärretä korkeiden pitoisuuksien vaikutuksia terveyteen.

Työterveyslaitoksen mukaan tutkimustulos on kansainvälisestikin merkittävä. Havainnot on tärkeä huomioida työpaikoilla, työsuojelussa, työterveyshuolloissa ja työsuojelun valvonnassa. Samalla kun työpaikoilla ehkäistään ärsytyksen aiheuttamaa astmaa, voidaan todennäköisesti vähentää muitakin pitkäaikaisia hengitystiesairauksia.

Työterveyslaitos tutki Suomessa vuosina 2000–2018 todettuja ärsytyksen kautta syntyneitä ammattiastmoja. Tutkimuksessa noin puolet astmatapauksista kehittyi yksittäisen, tapaturmaisen altistumisen seurauksena, ja puolet toistuvan altistumisen seurauksena.

Yksittäisen altistustapahtuman aiheuttaman ammattiastman tärkein taustasyy oli tiedon puute, häiriö tiedonkulussa tai väärät ohjeet. Toistuvien altistumisten aiheuttaman astman taustalla oli yleisesti huonot työolosuhteet.

Riskiammatteja ovat prosessityöntekijät ja korjaajat kemian-, sellu-, metalli- ja kaivosteollisuudessa. Useita tapauksia todettiin myös maanviljelijöillä sekä elintarviketeollisuuden, rakennusalan ja kuljetusalan työntekijöillä.

Merkittävin yksittäinen aiheuttaja tutkimuksen aineistossa oli rikkihappo. Muita tyypillisiä ammattiastman aiheuttajia olivat muut syövyttävät hapot, ammoniakki, lipeä, kloorikaasu, rikkivety, erilaiset palokaasut ja emäksiset pölyt.

Ärsytysastma-tutkimusta (2020–2022) rahoittavat Työsuojelurahasto, Hengityssairauksien tutkimussäätiö ja Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan kautta Finanssiala ry, Tapaturmavakuutuskeskus ja Liikennevakuutuskeskus.

Lue lisää tutkimuksesta Työterveyslaitoksen sivuilla.