Hengityssairaan liikunta

Hengityselimistön tärkein harjoitus on hengästyttävä liikunta. Hengityssairas voi liikkua täysipainoisesti ja jopa vaativallakin tasolla.

Kaikki liikuntalajit sopivat hengityssairaalle joitakin extremelajeja lukuun ottamatta (laskuvarjohyppy, paineilmasukellus, vuorikiipeily).

Liikunta on tärkeä osa hengityssairaan omahoitoa

Hyvä fyysinen kunto helpottaa hengityssairaan elämää. Kohtuullisesti kuormittava liikunta on osa sairauden omahoitoa yhdessä lääkehoidon kanssa. Hyvä fyysinen kunto lisää elimistön vastustuskykyä sekä nopeuttaa toipumista infektioista ja/tai sairauden pahenemisvaiheesta. Hengästyttävä ja hikoiluttava liikunta tehostaa hengityssairaan keuhkotuuletusta ja liman poistumista hengitysteistä. Koko kehon hapentarve on helpompi tyydyttää, kun keuhkotuuletus tehostuu. Sivutuotteena hengityslihakset vahvistuvat tehostuneen hengityksen seurauksena. Samalla rintakehän liikkuvuus ja ryhti kohenevat.

Säännöllinen liikunta vaikuttaa myös mielialaan. Liikkuessa voi rentoutua, virkistyä ja kerätä voimia arkiseen aherrukseen.

Hengästyminen ei ole sama asia kuin hengenahdistus

Hengästyminen ja hengenahdistus tuntuvat samanlaisilta. On tärkeää, että hengityssairas pystyy erottamaan nämä toisistaan. Nyrkkisääntö on, että hengästyminen menee hetken päästä ohi rasituksen loputtua.

Hengenahdistusta hoidetaan omahoito-ohjeen mukaisesti sisäänhengitettävillä avaavilla lääkkeillä. Niitä voidaan ottaa myös ennen liikuntaa silloin, kun tiedetään fyysisen rasituksen laukaisevan rasitusoireen, ja liikunnan aikana, jos henkeä alkaa ahdistaa.

Astmaatikon oireilu kertoo riittämättömästä lääkityksestä

Astmaa sairastavalla fyysisessä rasituksessa ilmaantuvat oireet kertovat usein riittämättömästä lääkityksestä tai erittäin hankalahoitoisesta astmasta. Keuhkoputkien tulehdusta hoitavan lääkkeen säännöllinen käyttö vähentää rasitusoireita. Rasitusoire voi ilmaantua rasituksen aikana tai useita tunteja rasituksen päättymisestä.

Säännöllinen harjoittelu ja hyvä fyysinen kunto vähentävät rasitusoireita. Hengityssairas tunnistaa tämän fyysisen rasituksensiedon lisääntymisenä ja tyypillisten ahtaumatyyppisten oireiden (hengenahdistus, limaneritys, hengityksen vinkuminen, yskä) ja sairauden pahentumisvaiheiden vähentymisenä.

Liiku 30 minuuttia päivässä

Hengityssairas kohottaa kuntoaan samoilla periaatteille kuin tervekin. Terveyden ylläpitämiseksi on hyvä liikkua kohtalaisesti rasittavalla teholla vähintään 30 minuuttia useimpina päivinä viikossa tai mieluummin 20 minuuttia päivittäin, yhteensä vähintään 2,5 tuntia viikossa.

Paras hyöty terveyden kannalta saadaan, kun harjoittaa perus- ja arkiliikuntaa päivittäin ja täydentää sitä muutaman kerran viikossa tapahtuvalla kuormittavammalla kestävyysliikunnalla. Parhaiten kestävyyttä harjoittavat sellaiset lajit, joissa tarvitaan suuria lihasryhmiä. Tällaisia ovat muun muassa

  • reipas kävely
  • sauvakävely
  • hiihto
  • pyöräily
  • hölkkä
  • uinti
  • tanssi.

Lisäksi tarvitaan vähintään kaksi kertaa viikossa lihaskuntoa ja tasapainoa kehittävää liikuntaa. Lihaskuntoharjoittelu kannattaa kohdentaa ylä- ja alaraajaharjoittelun lisäksi uloshengitystä ja yskimistä auttaviin vatsalihaksiin ja ryhtiä ylläpitäviin vartalon lihaksiin.

Lihaskuntoharjoitukset ovat tarpeen erityisesti niille, joilla hengityssairaus aiheuttaa tahatonta laihtumista ja kuihduttaa lihaksia. Erityisen tärkeää luuston kuormittaminen ja lihasharjoittelu on niillä hengityssairailla, jotka joutuvat hoitamaan sairauttaan usein kortikosteroiditableteilla. Kuntosaliharjoittelua voi säädellä siten, että pitää taukoja ja tekee hengitysharjoituksia ylä- ja alaraajaharjoitusten välillä.

Liikuntasuorituksen voi pätkiä päivän aikana useaan kertaan. Kävelyssä kannattaa tavoitella 10 000 askelta. Tutkitusti esimerkiksi keuhkoahtaumatautia sairastava voi saavuttaa jo 6000 päivittäisellä askeleella lisää vuosia elämäänsä.

Tärkeintä on liikkua säännöllisesti ja hengästyen!

Parasta liikuntaa on vesiliikunta

Vesi tarjoaa mahdollisuuden hengittää kosteaa ja uimahalleissa myös lämmintä ilmaa. Lisäksi vedenpaine sekä auttaa että antaa sopivan vastuksen hengitykselle.