Sisäilma-asiat & sisäilmaongelmat

Näiltä sivuilta löydät tietoa sisäilman tyypillisistä epäpuhtauksista ja ongelmanratkaisuja.

Kosteusvaurioista johtuvien sisäilmaongelmien lisäksi sisäilman laatuun vaikuttavat useat muut tekijät, kuten sisustus- ja rakennusmateriaalien päästöt, tupakansavu ja liian kostea tai kuiva ilma. Lisäksi terveyshaittoja voivat aiheuttaa niin ulkoilmasta sisätiloihin tunkeutuvat, kuin sisätiloissa muodostuvat kaasumaiset ja hiukkasmaiset epäpuhtaudet.

Rakennusten huono sisäilma voi aiheuttaa monenlaisia terveyshaittoja ja alentaa niin työtehoa kuin viihtyvyyttäkin. Kodin, työpaikan, koulun ja päiväkodin puhtaasta ja raikkaasta sisäilmasta huolehtiminen on tärkeää.

Sisäilman laatua voidaan parantaa:

• huolehtimalla riittävästä ilmanvaihdosta
  • asentamalla ulkoilmasuodattimet vähentämään epäpuhtauksien kulkeutumista sisätiloihin
  • käyttämällä vähäpäästöisiä ja pölyämättömiä sisustusmateriaaleja
  • säätämällä huonelämpötila 20–22 asteeseen
  • siivoamalla viikoittain
  • välttämällä tupakointia sisätiloissa.

Näin selvität sisäilmaongelmia: päiväkodissa ja koulussa, työpaikalla ja kotona.

Irtaimiston puhdistaminen ja hävittäminen, ohje irtaimiston puhdistamiseen ja hävittämiseen.

Sisäilmasta & homeesta sairastuneet

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt

Hengitysliitto lahjoittaa vuonna 2019 noin 70 häkämittaria 6 paikkakunnan äitiysneuvoloihin ympäri Suomea. Häkämittarien avulla kannustetaan savuttomuuteen ja tuetaan raskausaikana vanhempia nikotiinituotteiden käytön lopettamiseen. Viime viikolla lahjoituksia tehtiin muun muassa Sallan ja Kemijärven neuvoloihin. Kuvissa terveydenhoitajat Tarja Ojanen, Riitta Vartioniemi-Iso-Heiko ja Maria Lyytikäinen Kemijärveltä sekä terveydenhoitaja Miia Kivelä Sallasta. Lue lisää https://bit.ly/2WNJ7La

Tule kokeilemaan puistogolfia Jyväskylän kirkkopuistoon. Pelit ovat käynnissä tänään ja huomenna Hengitysliiton Kirkkopäivien pisteellä.

#kirkkopäivät #liikunta #puistogolf #urheilu