Sisäilma-asiat & sisäilmaongelmat

Näiltä sivuilta löydät tietoa sisäilman tyypillisistä epäpuhtauksista ja ongelmanratkaisuja.

Kosteusvaurioista johtuvien sisäilmaongelmien lisäksi sisäilman laatuun vaikuttavat useat muut tekijät, kuten sisustus- ja rakennusmateriaalien päästöt, tupakansavu ja liian kostea tai kuiva ilma. Lisäksi terveyshaittoja voivat aiheuttaa niin ulkoilmasta sisätiloihin tunkeutuvat, kuin sisätiloissa muodostuvat kaasumaiset ja hiukkasmaiset epäpuhtaudet.

Rakennusten huono sisäilma voi aiheuttaa monenlaisia terveyshaittoja ja alentaa niin työtehoa kuin viihtyvyyttäkin. Kodin, työpaikan, koulun ja päiväkodin puhtaasta ja raikkaasta sisäilmasta huolehtiminen on tärkeää.

Sisäilman laatua voidaan parantaa:

• huolehtimalla riittävästä ilmanvaihdosta
  • asentamalla ulkoilmasuodattimet vähentämään epäpuhtauksien kulkeutumista sisätiloihin
  • käyttämällä vähäpäästöisiä ja pölyämättömiä sisustusmateriaaleja
  • säätämällä huonelämpötila 20–22 asteeseen
  • siivoamalla viikoittain
  • välttämällä tupakointia sisätiloissa.

Näin selvität sisäilmaongelmia: päiväkodissa ja koulussa, työpaikalla ja kotona.

Irtaimiston puhdistaminen ja hävittäminen, ohje irtaimiston puhdistamiseen ja hävittämiseen.

Sisäilmasta & homeesta sairastuneet

Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksulain uudistus tulee käymään pitkäaikaissairaiden kukkarolle ja vaikeuttamaan heidän hakeutumistaan seurantakäynneille, ellei hallitus muuta esitystään lausuntokierroksella annetun palautteen perusteella. Hyvää uudistuksessa on se, että asiakasmaksu voitaisiin jättää perimättä asiakkaan tai hänen perheensä toimeentulon vaarantuessa.

Itä-Suomen yliopistossa on kehitteillä menetelmä, jonka tavoitteena on parantaa uniapnean diagnostiikan tarkkuutta ja helpottaa sen toteuttamista. Hengitysliitto pitää tärkeänä sitä, että uusia menetelmiä kehitetään uniapnean ja hengityssairauksien toteamisen helpottamiseksi.

Kansallinen terveysohjelma, jonka teemana on sisäilma, käynnistyy loppuvuodesta 2018. Hengitysliitto tuo Kansallisen sisäilma ja terveys -ohjelmaan sisäilmasta oireilevien ja sairastavien näkökulmia, kokeiltuja ratkaisumalleja ja hyväksi havaittuja käytäntöjä. Nostamme esiin myös vertaistuen merkitystä.

Syksyn verkkovertaisryhmät käynnistyvät. Uusina ryhminä tarjoamme uniapneaa ja keuhkoahtaumatautia sairastavien ryhmät. Lisäksi verkkoryhmien vertaisohjaajille käynnistyy syksyn aikana koulutusryhmä. Tulkaa mukaan! Lue lisää: