Sisäilma-asiat & sisäilmaongelmat

Näiltä sivuilta löydät tietoa sisäilman tyypillisistä epäpuhtauksista ja ongelmanratkaisuja.

Kosteusvaurioista johtuvien sisäilmaongelmien lisäksi sisäilman laatuun vaikuttavat useat muut tekijät, kuten sisustus- ja rakennusmateriaalien päästöt, tupakansavu ja liian kostea tai kuiva ilma. Lisäksi terveyshaittoja voivat aiheuttaa niin ulkoilmasta sisätiloihin tunkeutuvat, kuin sisätiloissa muodostuvat kaasumaiset ja hiukkasmaiset epäpuhtaudet.

Rakennusten huono sisäilma voi aiheuttaa monenlaisia terveyshaittoja ja alentaa niin työtehoa kuin viihtyvyyttäkin. Kodin, työpaikan, koulun ja päiväkodin puhtaasta ja raikkaasta sisäilmasta huolehtiminen on tärkeää.

Sisäilman laatua voidaan parantaa:

• huolehtimalla riittävästä ilmanvaihdosta
  • asentamalla ulkoilmasuodattimet vähentämään epäpuhtauksien kulkeutumista sisätiloihin
  • käyttämällä vähäpäästöisiä ja pölyämättömiä sisustusmateriaaleja
  • säätämällä huonelämpötila 20–22 asteeseen
  • siivoamalla viikoittain
  • välttämällä tupakointia sisätiloissa.

Näin selvität sisäilmaongelmia: päiväkodissa ja koulussa, työpaikalla ja kotona.

Irtaimiston puhdistaminen ja hävittäminen, ohje irtaimiston puhdistamiseen ja hävittämiseen.

Sisäilmasta & homeesta sairastuneet

• Facebook : 2139755382719656

Tänä vuonna emme pääse valitettavasti osallistumaan Helsinki Pride -tapahtumaan, mutta toivotamme viime vuoden tapahtumasta otetulla kuvalla kaikille hyvää suvaitsevuuden viikkoa ja kuukautta!

Harvinainen Maraton on Suomessa ensimmäinen liikunnallinen tapahtuma, joka järjestetään harvinaista keuhkosairautta sairastaville, keuhkonsiirron saaneille, heidän läheisilleen ja muille asiasta kiinnostuneille.

Vielä ehdit osallistumaan tapahtumaan ilmoittautumalla 29.6. mennessä!

Osallistuminen osoitteessa: https://bit.ly/2KdCuiU

Hengitysliiton keskustoimisto jää kesätauolle heinäkuun ajaksi. Liiton Facebook päivystää taas 17.7.2018 eteenpäin. Yksityisviesteihin ei kuitenkaan voida heti vastata, sillä suurin osa asiantuntijoista palaa työn äärelle vasta 6.8.2018. Hyvää kesää!

Yksi elämä järjestää SuomiAreenassa yhdessä Lääkäriliiton, Doctagonin ja CGI:n kanssa Terveydenhuollon hyvät ja huonot uutiset, johon sisältyy kolme terveydenhuoltoon liittyvää debaattia. Keskusteiluissa käsitellään muun muassa terveydenhuollon robotiikkaa ja sotea. Liity kuulolle 18.7 klo 13-14!

Onko sinulla heinänuha tai allergiasta johtuvia hengitystieoireita? Toimittaja etsii kauttamme haastateltavaa kertomaan arjen kokemuksistaan aikakauslehteen. Kuva otetaan, mutta haastattelu onnistuu tarvittaessa myös puhelimitse. Laita yhteystietosi yksityisviestillä niin välitämme ne eteenpäin toimittajalle!