Mies istuu olohuoneen sohvalla ja niistää nenäliinaan.
Julkaistu: 28.10.2021
UutisetHengityssairaudetHengitysterveysKorona

Influenssarokotuksen ottaminen korona-aikana on erityisen tärkeää

Hengitysliitto suosittelee kaikkia kroonista keuhkosairautta sairastavia ottamaan influenssarokotteen. Rokotteen ottaminen on korona-aikana erityisen tärkeää, sillä yhdessä sairastettuna taudit voivat saada aikaan vaikean infektion.

Influenssarokote suojaa influenssalta ja sen jälkitaudeilta, kuten korvatulehdukselta, keuhkoputkentulehdukselta, keuhkokuumeelta sekä sydäninfarktilta ja aivoverenkierron häiriöiltä. Kroonista keuhkosairautta sairastavat ovat oikeutettuja maksuttomaan influenssarokotukseen.

Influenssarokotuksen saa omalta terveysasemalta. Influenssarokotuksien aikataulut vaihtelevat alueittain. Oman alueen rokotusaikataulut saat selville seuraamalla terveyskeskuksesi tiedotusta.

Pneumokokki-rokote

Pneumokokkibakteeri voi aiheuttaa esimerkiksi ylähengitystieinfektion, aivokalvontulehduksen, keuhkokuumeen ja verenmyrkytyksen. Pneumokokkirokote vähentää vakavaa pneumokokkitautia noin 75 %.

Pneumokokkirokote ei kuulu Suomessa valtakunnalliseen rokotusohjelmaan, mutta Hengitysliitto suosittelee sitä erityisesti vaikea-asteista keuhkosairautta poteville tai useamman keuhkokuumeen sairastaneille. Rokotuksen saa lääkärin reseptillä apteekista ja sen voi käydä pistättämässä terveyskeskuksessa esimerkiksi samaan aikaan influenssarokotteen kanssa.

Influenssarokotus.
Pneumokokkirokotus.
Hengitysliitto vaikuttaa: Pneumokokkirokote tulee saada osaksi kansallista rokotusohjelmaa.