Iäkäs nainen juoksemassa puistossa kauniina kevät päivänä.
Julkaistu: 14.4.2021
UutisetHengityssairaudetLiikuntaUlkoilma

Liikuntaa kannattaa jatkaa vaikka katupölyä on ilmassa

Aurinkoinen kevätsää nostaa katupölyä ilmaan ja huonontaa ilmanlaatua ympäri Suomen. Liikuntaa ei kannata kuitenkaan lopettaa, vaan liikkua siellä, missä pölisee vähiten: metsissä, puistoissa ja veden ääressä. Tarvittaessa ulkoillessa voi käyttää P2-luokan hengityssuojainta.

Katupöly on haitallisinta hengitys- ja sydänsairauksia sairastaville. Allergista nuhaa sairastavilla katupöly aiheuttaa herkästi oireita. Kuka tahansa voi saada katupölystä ärsytysoireita.

– Herkimpiä katupölylle ovat allergiaa tai hengitys- ja sydänsairauksia sairastavat. Tiedetään, että heillä terveyspalvelujen käyttö ja sairaalahoidon tarve lisääntyvät katupölyaikana, Hengitysliiton järjestöjohtaja Mervi Puolanne sanoo.

Liikuntaa ei kannata kuitenkaan lopettaa, vaikka ilmassa olisi hieman katupölyä. Liikunnalla on merkittäviä terveyshyötyjä ja säännöllinen liikunta on tärkeä osa hengityssairaan omahoitoa. Katupölykaudella kannattaa liikkua metsässä, puistoissa ja veden ääressä. Kaikkein pölyisimpiä alueita, kuten katukuiluja ja vilkkaiden teiden varsia, on hyvä välttää.

Ulkoillessa katupölyltä voi suojautua P2-luokan hengityssuojaimella. Jonkin verran apua voi saada myös kirurgisista maskeista, joita ihmiset käyttävät koronan leviämisen estämiseen.

Lue katupölyltä suojautumisesta lisää Apu-lehdestä ja verkkosivujemme Katupöly-osiosta.

Vinkkejä katupölyltä suojautumiseen

• Seuraa säätiedotuksia, niin osaat varautua ennakkoon mahdolliseen oireiluun. Tarkista ilmanlaatu Ilmatieteen laitoksen ilmanlaatuindeksistä. Vältä pölyisimpiä alueita.
  • Kokeile suojautumiseen kestokäyttöistä hengityssuojainta, jossa on vaihdettava P2-luokan suodatin.
  • Vältä tuulettamista pahimpaan katupölyaikaan. Voit myös asentaa tuuletusikkunoihin suodatinkankaat. Hiukkassuodattimet kannattaa asentaa tuloilmaventtiileihin ja ilmanvaihtokoneisiin niin kotona, työpaikalla kuin autossakin. Vaihda ilmanvaihdon suodattimet säännöllisesti ohjeiden mukaan.
  • Hoida hengityssairauttasi tehostamalla lääkehoitoa. Hengitysteihin kertynyttä limaa voit poistaa pullopuhalluksen avulla. Ärsytysoireita voi helpottaa kostuttamalla limakalvoja suihkeilla ja tipoilla. Limakalvojen huuhtominen nenäkannulla voi myös auttaa. Pastillin imeminen tuo joillakin helpotusta nieluoireisiin.