Tuoksut ja tuoksuttomuus

Luonnolliset tuoksut ovat osa elinympäristöämme. Ne luovat merkityksiä ja viestivät meille ympäristöstä. Monilla tuoksuihin liittyy vahvoja muistoja ja tunteita. Keinotekoiset tuoksut ja hajut eivät ole luontaista elinympäristöämme.

Jos altistumme tietylle tuoksulle säännöllisesti, turrumme yleensä siihen niin, että emme yleensä enää edes huomaa sitä.

Tuoksuille herkistyneen ihmisen elimistö reagoi tuoksuihin ja niiden määrään eri tavalla. Heidän hajuaistinsa ei totu tuoksuihin ajan mittaan.

Yksittäisistä tuoksuista ja hajuista yleisimpiä keskushermoston ja hengityselinten oireiden aiheuttajia ovat:

• myski
  • ammoniakki (permanenttiaineet)
  • tupakka
  • painomuste
  • hapanruokatuotteet ja
  • kala.

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt

Hengitysliittoon karttuneen kokemustiedon perusteella monet sisäilmasta oireilevat tai sairastavat ovat saaneet apua joustavista järjestelyistä työelämässä, mutta niiden käyttö on tapauskohtaista ja hyvin sattumanvaraista. Suunnittelija Sari Mäki pohtii blogi-kirjoituksessaan työn muokkaamisen mahdollisuutta sisäilmasta oireilevien ja sairastavien työkyvyn tukemisessa. Lue kirjoitus täällä: https://bit.ly/2V6TUz0

Sosiaaliturvaopas on päivitetty ajan tasalle. Voit tututua ja ladata sen osoitteessa www.sosiaaliturvaopas.fi. Oppaaseen on koottu laajasti tietoa pitkäaikaissairaiden ja vammaisten henkilöiden sosiaaliturvasta ja palveluista. Opas on erinomainen työväline järjestöjen ja sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöille, mutta siitä hyötyvät myös esimerkiksi palveluita tarvitsevat ikääntyneet ihmiset. Lue lisää: https://bit.ly/2BD1ERT