Tuoksut ja tuoksuttomuus

Luonnolliset tuoksut ovat osa elinympäristöämme. Ne luovat merkityksiä ja viestivät meille ympäristöstä. Monilla tuoksuihin liittyy vahvoja muistoja ja tunteita. Keinotekoiset tuoksut ja hajut eivät ole luontaista elinympäristöämme.

Jos altistumme tietylle tuoksulle säännöllisesti, turrumme yleensä siihen niin, että emme yleensä enää edes huomaa sitä.

Tuoksuille herkistyneen ihmisen elimistö reagoi tuoksuihin ja niiden määrään eri tavalla. Heidän hajuaistinsa ei totu tuoksuihin ajan mittaan.

Yksittäisistä tuoksuista ja hajuista yleisimpiä keskushermoston ja hengityselinten oireiden aiheuttajia ovat:

• myski
  • ammoniakki (permanenttiaineet)
  • tupakka
  • painomuste
  • hapanruokatuotteet ja
  • kala.

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.