Tuoksut ja tuoksuttomuus

Luonnolliset tuoksut ovat osa elinympäristöämme. Ne luovat merkityksiä ja viestivät meille ympäristöstä. Monilla tuoksuihin liittyy vahvoja muistoja ja tunteita. Kemialliset tuoksut ja hajut eivät ole luontaista elinympäristöämme. Niille altistuminen voi aiheuttaa terveyshaittoja, jotka kuitenkin häviävät nopeasti, kun altistuminen loppuu.

Jos altistumme tietylle tuoksulle säännöllisesti, turrumme yleensä siihen niin, että emme yleensä enää edes huomaa sitä. Tuoksuille herkistyneen ihmisen elimistö reagoi tuoksuihin ja niiden määrään eri tavalla. Heidän hajuaistinsa ei totu tuoksuihin ajan mittaan.

Yksittäisistä tuoksuista ja hajuista yleisimpiä keskushermoston ja hengityselinten oireiden aiheuttajia ovat:

• myski
  • ammoniakki (permanenttiaineet)
  • tupakka
  • painomuste
  • hapanruokatuotteet ja
  • kala.

#SuomiAreena'n keskiviikon kuulumisia. Tänään keskusteltiin mm. sotesta ja sairaanhoidon robotiikasta "Terveydenhuollon hyvät ja huonot uutiset" -keskustelussa. Tilaisuuden kruunasi Punatähtien sote-aiheinen kappale. Tämän lisäksi Hengitysliiton viestintäpäällikkö Hanna Salminen ja kansanedustaja Pilvi Torsti kävivät tutustumassa Ammattiopisto Luovi'n tiloihin.

Päiväkotien ja koulujen sisäilmaongelmat ratkaistaan yhdessä! Vanhempien aktiivisuudella on iso merkitys silloin, kun päiväkodissa tai koulussa havaitaan sisäilmaongelmia ja ne halutaan ratkaista. Lue Vanhempainliiton toiminnanjohtaja Ulla Siimeksen blogi-juttu Ratkaistaan yhdessä! -hankkeesta kokonaisuudessaan:

#SuomiAreena tunnelmia! Suomen Golfliitto ja nyrkkeilijä Eva Wahlström kokeilemassa puistogolfia Veikkaus-ständillä. Mukana myös Hengitysliiton oma liikunnan suunnittelija Janne Haarala!

Hyvää #SuomiAreena-viikkoa! Hengitysliitto on näkyvästi mukana koko arkiviikon kestävässä keskustelutapahtumassa.

Hengitysliitto ja Ammattiopisto Luovi järjestävät torstaina 19.7. klo 11.30–12.30 yhdessä Invalidiliiton, Tapaturma- ja sairausinvalidien liiton sekä SATAOSAA – Satakunnan mallit työllistymiseen ja osallisuuteen -maakuntakokeilun kanssa keskustelutilaisuuden ”Napakymppi! Osatyökykyiset mahtavana mahdollisuutena” osana SuomiAreenan ohjelmaa. Paikkana Porin Kaupungintalon piha, Hallituskatu 12. Keskustelun juontaa uutistoimittaja Marjukka Havumäki ja näkemyksiään jakamassa ovat mm. presidentti Tarja Halonen, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen ja Ammattiopisto Luovin johtaja Hannu Koivula. Voit seurata keskustelua myös osoitteessa https://www.katsomo.fi/#!/jakso/942806 . Linkki aktivoituu 18.7 klo 15.00.