Tuoksut ja tuoksuttomuus

Luonnolliset tuoksut ovat osa elinympäristöämme. Ne luovat merkityksiä ja viestivät meille ympäristöstä. Monilla tuoksuihin liittyy vahvoja muistoja ja tunteita. Kemialliset tuoksut ja hajut eivät ole luontaista elinympäristöämme. Niille altistuminen voi aiheuttaa terveyshaittoja, jotka kuitenkin häviävät nopeasti, kun altistuminen loppuu.

Jos altistumme tietylle tuoksulle säännöllisesti, turrumme yleensä siihen niin, että emme yleensä enää edes huomaa sitä. Tuoksuille herkistyneen ihmisen elimistö reagoi tuoksuihin ja niiden määrään eri tavalla. Heidän hajuaistinsa ei totu tuoksuihin ajan mittaan.

Yksittäisistä tuoksuista ja hajuista yleisimpiä keskushermoston ja hengityselinten oireiden aiheuttajia ovat:

• myski
  • ammoniakki (permanenttiaineet)
  • tupakka
  • painomuste
  • hapanruokatuotteet ja
  • kala.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksulain uudistus tulee käymään pitkäaikaissairaiden kukkarolle ja vaikeuttamaan heidän hakeutumistaan seurantakäynneille, ellei hallitus muuta esitystään lausuntokierroksella annetun palautteen perusteella. Hyvää uudistuksessa on se, että asiakasmaksu voitaisiin jättää perimättä asiakkaan tai hänen perheensä toimeentulon vaarantuessa.

Itä-Suomen yliopistossa on kehitteillä menetelmä, jonka tavoitteena on parantaa uniapnean diagnostiikan tarkkuutta ja helpottaa sen toteuttamista. Hengitysliitto pitää tärkeänä sitä, että uusia menetelmiä kehitetään uniapnean ja hengityssairauksien toteamisen helpottamiseksi.

Kansallinen terveysohjelma, jonka teemana on sisäilma, käynnistyy loppuvuodesta 2018. Hengitysliitto tuo Kansallisen sisäilma ja terveys -ohjelmaan sisäilmasta oireilevien ja sairastavien näkökulmia, kokeiltuja ratkaisumalleja ja hyväksi havaittuja käytäntöjä. Nostamme esiin myös vertaistuen merkitystä.

Syksyn verkkovertaisryhmät käynnistyvät. Uusina ryhminä tarjoamme uniapneaa ja keuhkoahtaumatautia sairastavien ryhmät. Lisäksi verkkoryhmien vertaisohjaajille käynnistyy syksyn aikana koulutusryhmä. Tulkaa mukaan! Lue lisää: