maisema kaupunkiluonto helsinki

Vaikutetaan hengitysterveyden puolesta yhdessä kuntavaaleissa 2021

Hengitysliitto nosti kuntavaaleissa esille ratkaisuja sää- ja ilmastoriskien vähentämiseen.

Hengitysterveys on asia, joka koskettaa jokaista suomalaista. Luonnon monimuotoisuus lisää ihmisten hyvinvointia ja vastustuskykyä. Kuntapäättäjillä on useita mahdollisuuksia vaikuttaa arkemme sujumiseen, siihen miten hyvin voimme olla tekemisissä luonnon kanssa ja millaisia kaavoitus- ja rakentamispäätöksiä tehdään.  Näitä ratkaisuja toimme esille 10 konkreettisessa ehdotuksessa kuntapäättäjille.

Tärkeää on, että kuntapäättäjät kautta Suomen sitoutuvat erityisesti seuraaviin asioihin:

• Uusille rakennusalueille suunnitellaan riittävästi viheralueita. Helpot julkiset liikenneyhteydet luontoon ja kaiken kuntoisille soveltuvat reitit lisäävät kuntalaisten mahdollisuuksia liikkua luonnossa.
  • Lapsille tai vanhuksille tarkoitettuja tiloja ei saa rakentaa vilkasliikenteisten väylien varsille. Luontoa voi tuoda näiden rakennusten pihapiiriin esimerkiksi nurmialuein, hedelmäpuin, marjapensain ja siirrettävän metsänpohjan avulla.
  • Kaavoituksessa ja rakenteiden suunnittelussa on huomioitava lisääntyneiden sää- ja lämpötilavaihteluiden tuottamat rasitukset eli kasvava lumikuorma, lisääntyvät viistosateet ja tulvavedet sekä kosteusrasitus. Hulevesiverkoston kapasiteetista on entistä tärkeämpää huolehtia.

Klikkaa kuvaa ja lataa Hengitysliiton 10 ratkaisua itsellesi pdf-tiedostona.

Hengitysliiton 10 ratkaisua sää- ja ilmastoriskeihin.

Tutustu Hengitysliiton sää- ja ilmastoriski -ohjelmaan ”Sitä on nyt ilmassa”.

Hengitysliitto sitoutui kuntavaaleissa 2021 myös Yksi Elämä -projektin ja Suomen sosiaali- ja terveys ry:n SOSTEn vaalitavoitteisiin.