Kosteus- tai homevaurioisen kodin irtaimiston puhdistus

Puhdista kosteus- tai homevaurioisen kodin irtaimisto huolellisesti ennen kuin viet kalusteet ja tavarat varastoon tai uuteen asuntoon. Irtaimisto haisee homeelle, jos siihen on tarttunut homeiden aineenvaihdunnan tuloksena hajumolekyylejä.

Jos huolellisen puhdistuksen jälkeenkin tavarat haisevat voimakkaasti homeelle tai aiheuttavat oireita, kannattaa sinun luopua niistä.

Irtaimiston puhdistuksen tavoitteena on estää oireilun ja hajuhaittojen jatkuminen uudessa asunnossa. Home ei kuitenkaan lähde kasvamaan ja lisääntymään uudessa asunnossa, ellei siellä ole homeenkasvulle edellytyksiä eli ylimääräistä kosteutta.

Hävitä tavarat, joissa näkyy selvää homekasvustoa. Toimita vaurioituneet tavarat suoraan jäteasemalle. Niitä ei saa myydä eteenpäin tai viedä kierrätykseen.

Ohjeita irtaimiston puhdistamiseen

• Hävitä tavarat, joissa on näkyvää homekasvustoa tai voimakasta homeenhajua.
  • Puhdista säästettävät tavarat materiaalista riippuen imuroimalla huolellisesti HEPA-suodattimella varustetulla imurilla, nihkeäpyyhinnällä tai pesemällä noudattaen tavaroiden omia puhdistusohjeita.
  • Puhdista kovapintaiset tavarat yleispuhdistusaineella noudattaen tavaroiden omia puhdistusohjeita.
  • Pese käyttövaatteet, verhot, matot ja muut tekstiilit mahdollisimman korkeassa lämpötilassa, vähintään 60 asteessa. Huomioi tavaroiden omat pesuohjeet.
  • Pyyhi pölyt elektronisten laitteiden kansista ja koteloista. Jätä IT-laitteiden puhdistaminen asiantuntevan tahon tehtäväksi.
  • Uusi huonekasvit tai ainakin vaihda niihin mullat.
  • Vältä biosidejä sisältäviä pesuaineita. Käytä desinfioivia aineita vain viemäriveden saastuttamiin tiloihin. Tarkista puhdistusaineen soveltuvuus eri pinnoille ja noudata käyttöohjeita.
  • Kopioi tai skannaa tärkeät asiakirjat. Varastoi alkuperäiset asiakirjat ja henkilökohtaisesti tärkeät tavarat kuten valokuvat kirjat ja taulut tiloihin, joissa ei jatkuvasti oleskella. Muistoksi säästettäviä kirjeitä ja kortteja voi laminoida.
  • Hävitä tavarat, jotka haisevat poikkeavalta tai aiheuttavat oireita vielä puhdistuksen jälkeen.

Tarkempaa ohjeistusta irtaimiston puhdistamisesta löydät THL:n ohjeesta Ohje asuntojen kosteus- ja mikrobivauriokorjausten jälkeiseen siivoukseen ja irtaimiston puhdistamiseen sekä TTL:n ohjeesta Ohje korjausten jälkeiseen siivoukseen ja irtaimiston puhdistukseen työpaikoilla.

Hyväksy markkinointievästeet katsoaksesi videon.
Hengitysliiton sisäilma-asiantuntija Kirsi Säkkinen kertoo, miten huomioidaan tilojen ja irtaimiston puhtaus korjauksiin ryhdyttäessä, korjausten aikana ja korjausten jälkeen.

Kodin kosteusvauriot ja terveys

Tutustu Hengitysliiton Kodin kosteusvauriot ja terveys -oppaaseen.