Altistus ja testaaminen

Koronatestiin hakeutumisen ohje päivittyy jatkuvasti. Seuraa valtakunnallisten ja paikallisten viranomaisten tiedotusta.

Tammikuussa 2022 omikron-koronavirusmuunnos leviää niin nopeaa vauhtia, että ohjeistukset päivittyvät koko ajan. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja Sosiaali- ja terveysministeriön ohjeistuksissa on pieniä eroavaisuuksia. Lue Helsingin Sanomien uutinen tuoreimmista ohjeista.

Muista, että aluehallintoviranomaiset ohjeistavat paikallisesti oman alueensa pandemiatilanteen mukaisesti.

Jos oireesi ovat vakavia, ota aina suoraan yhteyttä terveydenhuoltoon.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n 22.12. 2021 ohjeistus alla:

• olet rokottamaton
  • olet saanut vasta 1 rokoteannoksen 2 rokoteannoksen sarjasta
  • olet täysin rokotettu, mutta 2. rokoteannoksesta on kulunut alle viikko ja olet altistunut koronavirukselle 2 viikon sisällä
  • kuulut ryhmään, jolle suositellaan 3. rokoteannosta, mutta et ole vielä saanut sitä.
  • olet altistunut ja saat oireita vaikka olet täysin rokotettu.
  • olet rokottamaton
  • olet saanut vasta 1 rokoteannoksen 2 rokoteannoksen sarjasta tai
  • olet sairastanut koronavirustaudin yli 6 kuukautta sitten, etkä ole saanut koronavirusrokotetta.
  • toisesta rokoteannoksesta on kulunut alle viikko tai
  • olet altistunut varmistetulle koronavirustapaukselle edeltävän kahden viikon aikana tai
  • asut ikääntyneiden hoiva- ja hoitoyksikössä tai
  • työskentelet sosiaali- ja terveysalalla hoito- tai hoivatyössä tai
  • kuulut vakavan koronavirustaudin riskiryhmään tai olet raskaana
  • toisesta rokoteannoksestasi on kulunut yli 5 kuukautta etkä ole vielä saanut 3. annosta.

Sinut voidaan testata koronaviruksen varalta myös silloin, kun tulet sairaalahoitoon tai sairaalan päivystyspisteeseen.

Tartuntatautilain mukaan sinut voidaan ohjata pakolliseen koronavirustestiin myös, kun saavut Suomeen ulkomailta. Lue lisää: Matkustaminen ja koronaviruspandemia

Kunnan tai sairaanhoitopiirin tartuntatautilääkäri voi harkintansa mukaan poiketa tästä testaussuosituksesta. Virkasuhteinen kunnan tai sairaanhoitopiirin tartuntataudeista vastaava lääkäri voi lisäksi tehdä yksittäistä henkilöä koskevan päätöksen pakollisesta terveystarkastuksesta, jos se on koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi välttämätöntä. Tällainen pakollinen terveystarkastus voi sisältää koronavirustestin.

Testi voidaan ottaa myös terveystarkastuksessa, jonka aluehallintovirasto on määrännyt järjestettäväksi.

Jos oireesi ovat lievät, etkä kuulu vakavan koronavirustaudin riskiryhmään, voit tehdä antigeenikotitestin. Kotitestin positiivinen tulos on hyvä varmentaa terveydenhuollossa tehdyllä testillä. Kotitestin tulos on luotettavampi, jos testi toistetaan useana peräkkäisenä päivänä tai 2−3 päivän välein.

Kotitestin positiivista tulosta ei tarvitse varmentaa, jos samassa taloudessa asuvalla on jo varmennettu koronainfektio ja seuraavat ehdot täyttyvät:

• oireesi ovat lieviä eivätkä vaadi yhteydenottoa terveydenhuoltoon
  • et tarvitse virallista eristyspäätöstä tartuntatautipäivärahan saamiseksi
  • et tarvitse koronapassia varten todistusta sairastetusta koronataudista. Koronapassissa näkyy vain terveydenhuollon testillä varmennettu koronainfektio.

Lieväoireisena vältä vapaaehtoisesti kontakteja kodin ulkopuolisiin ihmisiin 10 vuorokauden ajan. Aika lasketaan oireiden alusta. Toimi siis siten kuin toimisit, jos tartuntatautilääkäri olisi määrännyt sinut viralliseen eristykseen.

Lue lisää: Miten toimin, kun olen eristyksessä?

Sairaanhoitopiireillä voi olla tästä suosituksesta poikkeavia ohjeita koronavirustestiin hakeutumisessa esimerkiksi alueellisen epidemiatilanteen vuoksi.  Oman alueesi terveysviranomaisten ohjeet kertovat, tuleeko sinun hakeutua koronatestiin.

Sairaanhoitopiirien koronasivut

Jos olet saanut Koronavilkun hälytyksen, seuraa sovellukselta saamiasi ohjeita.

Koronavilkku.fi

Yli 12-vuotiaita koskevat samat ohjeet kuin aikuisia. Alle 12-vuotiaan lapsen testaamisesta ohjeistetaan erikseen.

Lasten koronavirustestaukseen liittyvät muutokset 22.12.2021

THL suosittelee, että alle 12-vuotias testataan koronaviruksen varalta erityisesti silloin, kun lapsella on oireita ja hänen perhepiirissään on rokottamattomia 16 vuotta täyttäneitä tai henkilöitä, joiden immuunisuoja koronaa vastaan on puutteellinen.

Testaaminen on edelleen suositeltavaa silloin, kun lapsella on oireita ja hänen tiedetään altistuneen varmistetulle koronatapaukselle edeltävän kahden viikon aikana.

Myös lapsen voi testata antigeenikotitestillä. Kotitestin positiivinen tulos on joissain tilanteissa tarpeen varmentaa terveydenhuollossa tehtävällä testillä.

Lue lisää THL:n sivuilta, miten toimitaan, kun lapselle tai nuorelle tulee koronavirukseen sopivia oireita.

Koronatestin voi tehdä myös kotona. Kotitestiä ostettaessa, on varmistettava, että testi on luotettava. Vaatimukset täyttävässä kotitesteissä on vaatimustenmukaisuudesta kertova CE-merkintä.  Kotitesti ei korvaa terveydenhuollossa tehtävää koronatestiä.

Koronaviruksen kotitestejä on kahta päätyyppiä: vasta-ainetestejä ja antigeenitestejä. Antigeenitestit soveltuvat akuutin koronatartunnan toteamiseen. Antigeenitestit tunnistavat tartunnan parhaiten, kun oireiden alkamisesta on kulunut korkeintaan 5 päivää. Vasta-ainetestin avulla voi alustavasti arvioida, onko aiemmin sairastanut koronavirustaudin.

Mikään testi ei ole 100-prosenttisen varma. Testistä voi saada väärän negatiivisen tai väärän positiivisen tuloksen. Jos epäilet kotitestin tulosta, hakeudu ammattilaisen tekemään koronatestiin.

Tarkemmat tiedot ja ohjeet koronan kotitesteistä löydät THL:n verkkosivuilta.

kevätkeräys 2022 pääsiäinen

Osallistu kevätkeräykseen 2022

Hengitysliiton perinteinen kevätkeräys on käynnissä. Lahjoittamalla olet mukana tukemassa tärkeää työtä.