Altistus ja testaaminen

Koronatestiin hakeutumisen ohje päivittyy jatkuvasti. Seuraa valtakunnallisten ja paikallisten viranomaisten tiedotusta.

Koronatartunnat ovat lisääntyneet voimakkaasti, kun omikronvariantti on levinnyt Suomessa. Laaja testaus ja tartuntojen jäljitys on käynyt tehottomaksi tartuntojen torjunnassa, koska kaikkia tartunnan saaneita ja altistuneita ei ehditä tavoittaa ajoissa.

Koronarokotteet suojaavat hyvin vakavalta taudilta. Valtaosalle tartunnan saaneista tulee vain lieviä oireita. Tartuntojen leviämisen estämisessä korostuu vapaaehtoinen kontaktien välttäminen, jos saa hengitystieinfektion oireita. Tukena voi käyttää kotitestejä.

Muista, että aluehallintoviranomaiset ohjeistavat paikallisesti oman alueensa pandemiatilanteen mukaisesti.

Jos oireesi ovat vakavia, ota aina suoraan yhteyttä terveydenhuoltoon.

Alla olevat ohjeet on päivitetty 3.6.2022.

Jos sinulla on koronavirustartuntaan viittaavia oireita ja sen lisäksi jokin seuraavista:

• terveydenhuollon ammattilainen on suositellut testiä
  • työskentelet sosiaali- ja terveydenhuollossa asiakas- ja potilastyössä
  • työskentelet missä tahansa tehtävässä ympärivuorokautisessa hoiva- tai vammaispalveluissa
  • kuulut vakavan koronavirustaudin riskiryhmään
  • olet raskaana.

Lieväoireisena ei tarvitse mennä testiin, vaikka olisi altistunut. Jos haluat, voit tehdä kotitestin. THL suosittelee, että vapaaehtoisia kontakteja muihin kuin samassa taloudessa asuviin vältetään vähintään viiden vuorokauden ajan oireiden alusta.

Positiivista kotitestiä ei yleensä tarvitse varmistaa terveydenhuollossa.

Sinut voidaan testata koronaviruksen varalta myös silloin, kun tulet sairaalahoitoon tai sairaalan päivystyspisteeseen.

Tartuntatautilain mukaan sinut voidaan ohjata pakolliseen koronavirustestiin myös, kun saavut Suomeen ulkomailta. Lue lisää THL:n verkkosivuilta: Matkustaminen ja koronaviruspandemia

Kunnan tai sairaanhoitopiirin tartuntatautilääkäri voi harkintansa mukaan poiketa tästä testaussuosituksesta. Virkasuhteinen kunnan tai sairaanhoitopiirin tartuntataudeista vastaava lääkäri voi lisäksi tehdä yksittäistä henkilöä koskevan päätöksen pakollisesta terveystarkastuksesta, jos se on koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi välttämätöntä. Tällainen pakollinen terveystarkastus voi sisältää koronavirustestin.

Testi voidaan ottaa myös terveystarkastuksessa, jonka aluehallintovirasto on määrännyt järjestettäväksi.

Jos oireesi ovat lievät, etkä kuulu vakavan koronavirustaudin riskiryhmään, voit tehdä antigeenikotitestin. Kotitestin tulos on luotettavampi, jos testi toistetaan useana peräkkäisenä päivänä tai 2−3 päivän välein.

Kotitestin positiivista tulosta ei tarvitse varmentaa, jos samassa taloudessa asuvalla on jo varmennettu koronainfektio ja seuraavat ehdot täyttyvät:

• oireesi ovat lieviä eivätkä vaadi yhteydenottoa terveydenhuoltoon
  • et tarvitse virallista eristyspäätöstä tartuntatautipäivärahan saamiseksi
  • et tarvitse koronapassia varten todistusta sairastetusta koronataudista. Koronapassissa näkyy vain terveydenhuollon testillä varmennettu koronainfektio.

Lieväoireisena vältä vapaaehtoisesti kontakteja kodin ulkopuolisiin ihmisiin 5 vuorokauden ajan. Aika lasketaan oireiden alusta. Toimi siis siten kuin toimisit, jos tartuntatautilääkäri olisi määrännyt sinut viralliseen eristykseen.

Sairaanhoitopiireillä voi olla tästä suosituksesta poikkeavia ohjeita koronavirustestiin hakeutumisessa esimerkiksi alueellisen epidemiatilanteen vuoksi.  Oman alueesi terveysviranomaisten ohjeet kertovat, tuleeko sinun hakeutua koronatestiin.

Sairaanhoitopiirien koronasivut

Yli 12-vuotiaita koskevat samat ohjeet kuin aikuisia. Alle 12-vuotiaan lapsen testaamisesta ohjeistetaan erikseen.

THL suosittelee, että viet lapsen terveydenhuollon koronatestiin, jos

• lapsella on koronavirusinfektioon sopivia oireita ja hän kuuluu vaikean koronataudin riskiryhmään.
  • terveydenhuollon ammattilainen suosittelee testaamista.

Jos lapsi on lieväoireinen, voit halutessasi testata lapsen antigeenikotitestillä

• Kotitestin negatiivinen tulos on luotettavampi, jos testi toistetaan useana peräkkäisenä päivänä tai 2-3 päivän välein.
  • Positiivista tulosta ei tarvitse varmentaa uudella kotitestillä tai terveydenhuollossa tehtävällä testillä.

Koronatestin voi tehdä myös kotona. Kotitestiä ostettaessa, on varmistettava, että testi on luotettava. Vaatimukset täyttävässä kotitesteissä on vaatimustenmukaisuudesta kertova CE-merkintä.  Kotitesti ei korvaa terveydenhuollossa tehtävää koronatestiä.

Koronaviruksen kotitestejä on kahta päätyyppiä: vasta-ainetestejä ja antigeenitestejä. Antigeenitestit soveltuvat akuutin koronatartunnan toteamiseen. Antigeenitestit tunnistavat tartunnan parhaiten, kun oireiden alkamisesta on kulunut korkeintaan 5 päivää. Vasta-ainetestin avulla voi alustavasti arvioida, onko aiemmin sairastanut koronavirustaudin.

Mikään testi ei ole 100-prosenttisen varma. Testistä voi saada väärän negatiivisen tai väärän positiivisen tuloksen. Jos epäilet kotitestin tulosta, hakeudu ammattilaisen tekemään koronatestiin.

Tarkemmat tiedot ja ohjeet koronan kotitesteistä löydät THL:n verkkosivuilta.

Koronavilkun toiminta on päättynyt. Voit poistaa Koronavilkku-sovelluksen puhelimestasi.

Tue Hengitysliiton toimintaa

Lahjoittamalla tuet työtämme hengitysterveyden edistämiseksi ja hengityssairaiden elämän parantamiseksi.