Kollaasikuva laitelahjoituksista 2022

Laitelahjoitukset 2022

Olemme lahjoittaneet paikallisten hengitysyhdistysten kanssa vuoden 2022 aikana sairaaloille eri puolille Suomea hengityksen apuvälineitä. Laitteet on hankittu lahjoituksista, keräyksistä ja arpajaisista saaduilla varoilla.

Hengitysliitto lahjoitti 5.5. yhdessä Kuopion Seudun Hengitysyhdistyksen kanssa Kuopion yliopistollisen sairaalan lastentautien ja keuhkosairauksien poliklinikoille PARI eFlow® rapid ja Philips -lääkesumuttimia ja lasten matkahappirikastimen.

– Lämmin kiitos lahjoituksesta! Yhteistyö Hengitysliiton kanssa potilaiden hengityselinterveyden edistämiseksi ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemiseksi on keuhkosairauksien yksikölle hyvin arvokasta, sanoo ylilääkäri, osaamiskeskusjohtaja Minna Purokivi.

Kuvassa vasemmalta lukien apulaisylilääkäri Riitta-Liisa Patovirta, kuntoutusohjaaja Riitta Moilanen, ylilääkäri Minna Purokivi, Heikki Koskela, ylilääkäri Marja Ruotsalainen, palvelulinjajohtaja Päivi Salonen, Hengitysliiton harvinaisten keuhkosairauksien vertais- ja vaikuttamistoiminnan asiantuntija Marika Kiikala-Siuko sekä Kuopion Seudun Hengitysyhdistyksestä järjestöassistentti Hilkka Lehto, puheenjohtaja Reijo Salli ja hallituksen jäsen Viljo Nuutinen.

Kuva: KYS viestintä / Riikka Myöhänen

Hengitysliitto lahjoitti 6.5. Keski-Suomen Sairaala Novan lastentautien ja keuhkosairauksien poliklinikoille PARI eFlow® rapid ja Omron -lääkesumuttimia Keski-Suomen Hengitysyhdistyksen kanssa.

– Inhaloitavat antibiootit ovat keskeinen osa kystisen fibroosin hoitoa, ja niitä käytetään usein myös vaikeaa muusta syystä johtuvaa bronkiektasiatautia sairastavilla. eFlow® rapid on ensisijainen laite antibioottien inhalointiin ja lahjoitettavat laitteet tulevat siksi tarpeeseen, sanoo keuhkosairauksien ylilääkäri Antti Saarinen.

Kuvassa vasemmalta lukien lastentautien poliklinikan osastonhoitaja Kirsi Tolvanen, Hengitysliiton harvinaisten keuhkosairauksien vertais- ja vaikuttamistoiminnan asiantuntija Marika Kiikala-Siuko, keuhkoklinikan ylilääkäri Antti Saarinen sekä kliinisesti erikoistunut sairaanhoitaja Jaana Kainulainen.

Kuva: Keski-Suomen Hengitysyhdistykseny sihteeri Tiina Salminen.

Hengitysliitto lahjoitti 31.5.2022 yhdessä Valkeakosken Hengitysyhdistyksen kanssa Tays Valkeakosken sairaalalle hengityksen apuvälineitä, joita voidaan käyttää muun muassa hengityssairaiden hoidossa ja kuntoutuksessa.

Hengitysliitto lahjoitti Tays Valkeakosken sairaalalle MYAirvo-laitteen, kannettavan matkahappirikastimen, kannettavan lääkesumuttimen sekä puhalluspulloja.

– Uskomme, että lahjoitettavat laitteet tukevat keuhkosairaiden ihmisten hoitoa niin, että he jaksavat huolehtia omasta hyvinvoinnistaan liikkumalla säännöllisesti ja monipuolisesti. Toivomme, että laitteet auttavat ylläpitämään tai jopa parantamaan keuhkosairaan elämänlaatua, kertoo Hengitysliiton harvinaisten keuhkosairauksien asiantuntija Marika Kiikala-Siuko.

Kuvassa vasemmalta: Valkeakosken Hengitysyhdistyksen puheenjohtaja Kirsti Laurila, Hengitysliiton harvinaisten keuhkosairauksien asiantuntija Marika Kiikala-Siuko, ylilääkäri Ismo Pirttiniemi, osastonhoitaja Kirsi Vesa ja apulaisosastonhoitaja Antti Sinisalo.

Kuva: Janne Haarala, Hengitysliitto

Hengitysliitto lahjoitti 31.5. yhdessä Oulun Seudun Hengitysyhdistyksen kanssa Oulun Yliopistolliselle sairaalalle hengityksen apuvälineitä. Apuvälineitä voidaan käyttää muun muassa hengityssairaiden hoidossa ja kuntoutuksessa.

Hengitysliitto lahjoitti sairaalalle MYAirvo-laitteen, kaksi eFlow® rapid ja Philips -lääkesumutinta sekä Respironics Innospire deluxe -laitteen.

– Hengitysliitto on tänäkin vuonna tehnyt jo useamman lahjoituksen ympäri Suomea. Hengityksen apuvälineille on jatkuva tarve, ja lahjoitukset on otettu sairaaloissa ilolla vastaan. Kiitos kaikille, jotka ovat osallistuneet lahjoitukset mahdollistaviin keräyksiin ja arpajaisiin, kiittelee Hengitysliiton markkinoinnin ja liikunnan kehittäjä Janne Haarala.

Kuvassa vasemmalta kuntoutusohjaaja Päivi Finnberg, tiimivastaava Liisa Heikkilä, Hengitysliiton järjestöasiantuntija Päivi Suuniittu, Oulun Seudun Hengitysyhdistyksen toimistonhoitaja Aila Väisänen sekä osastonylilääkäri Riitta Mäkitaro. Kuva: Jenni Pukinkorva, Oulun Seudun Hengitysyhdistys

Kuva: Jenni Pukinkorva, Oulun Seudun hengitysyhdistys

Hengitysliitto lahjoitti 7.6.2022 Tampereen Hengitysyhdistyksen kanssa Tampereen yliopistolliselle sairaalalle eFlow® rapid -lääkesumuttimia ja lasten matkahappirikastimen.

– Nämä lahjoittavat laitteet tulevat meille todella tarpeeseen, kun saamme ne lainattavaksi perheille omalle osastollemme, iloitsee lasten keuhkolääkäri Eero Lauhkonen. – Kesäaika ja rajoitusten helpottuminen korostavat laitteiden tarpeellisuutta, että perheet uskaltavat lähteä kotoa vaikka kesämökille tai yhteiselle kesälomamatkalle, Lauhkonen jatkaa.

Kuvassa vasemmalta dosentti, ylilääkäri Seppo Saarelainen, osastonylilääkäri Kirsi Laasonen, lasten keuhkolääkäri Eero Lauhkonen, Hengitysliiton harvinaisten keuhkosairaukisen asiantuntija Marika Kiikala-Siuko, Tampereen hengitysyhdistyksen puheenjohtaja Petri Kuvala ja järjestösihteeri Päivi Törrönen.

Kuva: Janne Haarala, Hengitysliitto

Hengitysliitto lahjoitti 8.6.2022 yhdessä Riihimäen Seudun Hengitysyhdistyksen ja Apteekkariliiton kanssa Riihimäen sairaalalle MYAirvo-laitteen, kannettavan matkahappirikastimen, kannettavia lääkesumuttimia ja puhalluspulloja.

– Olemme suunnattoman kiitollisia ja onnellisia näistä lahjoituksista. Samoin potilaamme, jotka potilasryhmänä kuuluvat hankalimmin oireileviin. Näiden laitteiden turvin potilaidemme elämänlaatu takuulla kohenee. Ja lahjoitukset tulevat todella hyvää saumaan, koska olimme suunnittelemassa matkahappirikastimen hankkimista yksikköömme, osastonlääkäri Markku Pekonen kertoo.

Kuvassa vasemmalta sairaanhoitaja Tarja Mansikka, Riihimäen Seudun Hengitysyhdistyksen puheenjohtaja Leila Rahkonen ja Apteekkariliiton 2. varapuheenjohtaja, Aurinko apteekin apteekkari Kirsi Pietilä, osastonlääkäri Markku Pekonen, sairaanhoitaja Salla-Mari Anttila, osastonsihteeri Kaija Rissanen ja sairaanhoitaja Riitta Rahikainen.

Kuva: Janne Haarala, Hengitysliitto

Hengitysliitto lahjoitti 14.6.2022 Turun Seudun Hengitysyhdistyksen kanssaTurun yliopistollisen keskussairaalan lastentautien klinikalle sekä keuhkosairauksien klinikalle muun muassa eFlow® rapid  -lääkesumuttimia ja lasten matkahappirikastimen.

Lääkesumuttimilla annostellaan sisäänhengitettäviä nestemäisiä lääkkeitä. Kannettavia matkahappirikastimia käytetään korjaamaan elimistön hapenpuutetta lyhytaikaisesti esimerkiksi kauppa- tai lääkärikäynnillä.

– Kiitos Hengitysliitolle sekä hengitysyhdistykselle arvokkaasta työstä ja tarpeellisesta apuvälinelahjoituksesta. Tämä on tärkeää yhteistyötä etenkin hengityssairaiden mutta myös terveydenhuollon ja järjestön kannalta. Hengityksen apuvälineille on jatkuva tarve, sanoo lastentautien ja allergologian erikoislääkäri Kati Edelman.

Kuvassa vasemmalta: osastonylilääkäri Olli-Pekka Seppälä, johtava kuntoutusohjaaja Heli Rajalin, lastentautien ja allergologian erikoislääkäri Kati Edelman, sairaanhoitaja Kaisa Sorri, Hengitysliiton harvinaisten keuhkosairauksien asiantuntija Marika Kiikala-Siuko, astmahoitaja Taina Suominen sekä Turun Seudun Hengitysyhdistyksen järjestösihteeri Tuija Järvi.

Kuva: Janne Haarala, Hengitysliitto

Hengitysliitto lahjoitti 3.8.2022 yhdessä Napapiirin Seudun Hengitysyhdistyksen kanssa Lapin keskussairaalalle MYAirvo-laitteen, eFlow® rapid ja Philips -lääkesumuttimia sekä kannettavan matkahappirikastimen.

– Matkahappirikastimen tiimoilta uusi havainto oli mahdollisuus hyödyntää laitetta potilaiden kotiutuksessa. Lapissa matkat saattavat olla satoja kilometrejä, joten potilaille lainattavat laitteet ovat tärkeitä siinäkin mielessä, kertoo Hengitysliiton järjestöasiantuntija Päivi Suuniittu.

Kuvassa vasemmalta osaston ylilääkäri Ulpu Tervashonka, sairaanhoitaja Tuula Moilanen, osastonhoitaja Mervi Soudunsaari ja apuvälinehoitajat Heidi Kivimäki ja Seija Marski, Hengitysliitosta Päivi Suuniittu sekä Napapiirin hengitysyhdistyksen sihteeri Maija-Liisa Auraneva.

Kuva: Minna Ruotsalainen, Lapin keskussairaala

Hengitysliitto lahjoitti 31.8. yhdessä Päijät-Hämeen Hengitysyhdistyksen kanssa Päijät-Hämeen keskussairaalalle kannettavan matkahappirikastimen, eFlow® rapid -lääkesumuttimia ja InnoSpire kannettavia sumuttimia.

– Olemme kiitollisia lahjoituksesta. Etenkin korona-aikana happirikastimia on tarvittu vaikean koronan sairastaneiden kuntoutumista ja kotiuttamista mahdollistamaan, Päijät-Hämeen keskussairaalan keuhkosairauksien ylilääkäri Lauri Lammi kertoo.

– Matkahappirikastimien avulla jopa vaikeaakin hengityssairautta sairastavan on mahdollista olla mukana työelämässä, kun työmatkat onnistuvat ilman hengenahdistusta. Suuri ongelma esimerkiksi vaikeassa keuhkoahtaumataudissa on jääminen kotiin ”happiletkun päähän”, hän jatkaa.

Kuvassa vasemmalta lukien kuntoutusohjaaja Janika Mesiniemi, osastonhoitaja Marketta Koskinen, ylilääkäri Lauri Lammi, Päijät-Hämeen Hengitysyhdistyksen puheenjohtaja Eira Sällinen, apulaisosastonhoitaja Mikko Partio ja sekä markkinoinnin ja liikunnan kehittäjä Janne Haarala Hengitysliitosta.

Päijät-Häme laiteluovutus 2022
Kuva: Marja Ketolainen

Hengitysliitto lahjoitti 20.9.2022 yhdessä Kyrösjärven Seudun Hengitysyhdistyksen kanssa Tays Sastamalalle MYAirvo-laitteen ja kannettavia lääkesumuttimia.

– Kiitollisina otamme lahjoituksen vastaan, laitteet tulevat varmasti kovaan käyttöön, Tays Sastamalan sisätautien ylilääkäri Kimmo Verho iloitsee lahjoituksista.

Kuvassa vasemmalta osastonhoitaja Jenni Mannila, Hengitysliiton markkinoinnin ja liikunnan kehittäjä Janne Haarala, sairaanhoitaja Sari Ahola, perushoitaja Kristiina Hopeakivi, osastonhoitaja Tiina Ojala, sisätautien ylilääkäri Kimmo Verho, osastonlääkäri Satu Luurila, sairaanhoitaja Päivi Aarinen sekä Kyrösjärven Seudun Hengitysyhdistyksestä hallituksen jäsen Heli Moberg ja puheenjohtaja Marja-Leena Rajamäki.

Kuva: Hanna-Leena Kärkkäinen, Hengitysliitto

Hengitysliitto lahjoitti 28.9.2022 yhdessä Pääkaupunkiseudun Hengityksen kanssa Helsingin yliopistolliselle sairaalalle eFlow® rapid -lääkesumuttimia sekä lasten ja aikuisten matkahappirikastimia.

– Lasten happihoito on kiinteä osa hoitoa vaikeasti hengityshäiriöisillä lapsilla, entisillä pikkukeskosilla sekä vaikeasti sairailla vanhemmilla lapsilla. Pääosin lapsipotilaiden happilisän käyttö toteutuu unenaikaisena tukena. Imeväisikäiset lapset nukkuvat paljon ja uni ajoittuu ympäri vuorokauden. Matkahappirikastimien käyttö on säännönmukainen osa imeväisikäisten lisähappihoitoa, jolla autetaan perhettä elämään normaalimpaa elämää sitovasta happihoidosta huolimatta, kertoo kuntoutusohjaaja Mari Lamminen.

Kuvassa vasemmalta lastentautien erikoislääkäri Aleksi Kemppainen, apulaisylilääkäri, lasten keuhkosairauksien erikoislääkäri Turkka Kirjavainen, Pääkaupunkiseudun Hengityksen toiminnanjohtaja Tuula Narvola, Hengitysliitosta harvinaisten keuhkosairauksien asiantuntija Marika Kiikala-Siuko, keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkäri Catarina Bergström, kuntoutusohjaajat Hanna Vahtera ja Mari Lamminen sekä ravitsemusterapeutti Karim Khanji.

Kuva: Eeva Palmroos, Hengitysliitto

Hengitysliitto lahjoitti 4.10.2022 yhdessä Länsi-Uudenmaan Hengitysyhdistyksen kanssa Lohjan sairaalle MYAirvo-laitteen, kannettavan matkahappirikastimen, puhalluspulloja ja kannettavia lääkesumuttimia.

– Lämpimät kiitokset. Näille apuvälineille on tarvetta ja kysyntää. Kiitos Hengitysliitolle ja jokaiselle yksittäiselle lahjoittajalle, Lohjan sairaalan keuhkopoliklinikan ylilääkäri Pirjo Vuori toteaa.

Kuvassa vasemmalta Länsi-Uudenmaan Hengitysyhdistyksen puheenjohtaja Markku Kairajärvi, ylilääkäri Pirjo Vuori, kuntoutusohjaaja Katja Holländer, osastonhoitaja Satu Munck sekä Hengitysliiton markkinoinnin ja liikunnan kehittäjä Janne Haarala.

Kuva: Eeva Palmroos, Hengitysliitto