Luontohengähdys-hanke

Hengitysliiton ja Filhan yhteinen hanke ”Luontohengähdys” Pirkanmaan ja Päijät-Hämeen alueilla

Luontohengähdys-hanke edistää hyvinvointia tarjoamalla luontoretkiä yli 50-vuotiaille kroonisia keuhkosairauksia sairastaville Pirkanmaan ja Päijät-Hämeen alueilla vuosina 2024–2026. Tavoitteena on edistää hengitysterveyttä ja mahdollisuuksia luontokontaktiin.

Hanke kannustaa luontotoiminnan pariin myös Luontoreseptin, Facebook-ryhmän, teemailtojen sekä muiden tapahtumien kautta. Hanke tarjoaa tietoa luonnon hyvinvointivaikutuksista ja kannustaa löytämään itselle sopivia keinoja luontoympäristöissä olemiseen sekä siellä liikkumiseen.

Luonto tukee tutkitusti ihmisten fyysistä ja psyykkistä hyvinvointia. Luonnossa saa nauttia sen hyvää tekevistä vaikutuksista, kuten mielialan kohentumisesta, immuunipuolustuksen vahvistumisesta tai stressin vähentymisestä. Hyvinvointivaikutusten näkökulmasta ei ole merkitystä, mitä luonnossa tekee. Voit liikkua tai oleskella metsässä, poimia marjoja tai nauttia kauniista maisemasta. Jopa ikkunanäkymän kautta avautuvan maiseman katselu saa aikaan hyviä vaikutuksia, kuten rentoutuneisuuden tunnetta.

Mitä sinulle tulee mieleen, kun ajattelet luontoa? Entä milloin olet viimeksi vieraillut luontoympäristössä?

Aiheeseen liittyviä sisältöjä

Sinua voi myös kiinnostaa

Luontohengähdys-hankkeen ensimmäinen luontoretki järjestetään Tampereen Pyynikinharjun metsässä maanantaina 20.5. kello 13.30–16.

Eva Romi, asiantuntija, eva.romi@hengitysliitto.fi, 044 40770087
Kati Tuominen, hankevastaava, kati.tuominen@filha.fi, 044 493 9716
Susanna Hatakka, hanketyöntekijä, susanna.hatakka@filha.fi, 044 567 4337

Hanke toteutetaan Filha ry:n ja Hengitysliiton yhteistyönä. Hankkeen yhteistyökumppaneina toimivat myös Pirkanmaan ja Päijät-Hämeen hyvinvointialueet sekä Suomen Apteekkariliitto. Hanketta rahoittaa sosiaali- ja terveysministeriö järjestöavustuksilla.