Mervi Puolanne Maikkarin Viiden jälkeen -ohjelmassa
Julkaistu: 2.11.2021
UutisetHengitysterveys

Mervi Puolanne vieraili Viiden jälkeen -ohjelmassa puhumassa tuoksuherkkyydestä

Pikku hiljaa, kun korona on väistymässä, ihmiset palaavat etätöistä takaisin konttoreille ja tapaavat muutenkin enemmän toisiaan. Paluu kohti normaalia on nostanut tuoksuherkkyyttä taas enemmän pinnalle. Tuoksuherkkyys ei ole mikään pikku juttu, sillä se vaikuttaa merkittävästi jopa 500 000 suomalaisen elämään.

– Tuoksuherkkyys on aihe, joka herättää tunteita ja jota on vaikea ottaa puheeksi. Me, jotka emme ole herkistyneet tuoksuille, turrumme esimerkiksi käyttämämme hajuveden tuoksuun, emmekä lopulta edes huomaa sitä. Sen sijaan tuoksuille herkistyneen ihmisen hajuaisti ei totu tuoksuihin ajan mittaan, Mervi Puolanne muistuttaa.

– Hengitysliitto haastaa ihmisiä ottamaan tuoksuherkät huomioon ja vähentämään omaa tuoksukuormaansa, Mervi Puolanne jatkaa.

Tuoksuherkkyyden voi ottaa esimerkiksi työpaikalla puheeksi käyttämällä Hengitysliiton #tuoksuton-julisteita, jotka ovat vapaasti tilattavissa tai tulostettavissa verkkosivuillamme. Julisteita voi hyödyntää keskustelun herättäjinä myös julkisissa tiloissa, jos se sopii tilojen omistajille.

Katso Viiden jälkeen -ohjelma ilmaiseksi MTV-palvelussa. Mervi Puolanteen osuus alkaa noin kohdasta 48:30.