Harvinaisten keuhkosairauksien oireet ja diagnoosi

Pelkkien oireiden perusteella ei voida päätellä, onko ihmisellä harvinainen vai yleinen keuhkosairaus.

Tyypillisimpiä oireita harvinaisissa keuhkosairauksissa ovat:

• pitkäkestoinen yskä
  • hengenahdistus
  • heikentynyt rasituksensietokyky
  • limaisuus
  • toistuvat hengitystieinfektiot ja hidas toipuminen
  • poikkeava väsymys.

Oireet saattavat tulla nopeasti. Usein oireet kuitenkin lisääntyvät vähitellen vuosien aikana. Esimerkiksi hiljalleen tuleva hengenahdistus rasituksessa on oire, johon ihminen sopeutuu. Oireelle saatetaan etsiä myös muita selityksiä esimerkiksi tupakoinnista, ikääntymisestä tai liikunnan puutteesta.

Harvinaisen sairauden diagnosointi alkaa perusterveydenhuollossa, jossa tehdään perustutkimuksia. Lääkäri tekee tarvittaessa lähetteen erikoissairaanhoitoon.

Epäily harvinaisesta hengityssairaudesta

Harvinaista hengityssairautta epäiltäessä tehdään

• keuhkojen röntgenkuva
  • keuhkojen toimintakokeet (spirometria).

Lisäksi voidaan tehdä

• diffuusiokapasiteetin mittaus
  • HRTT-tutkimus (ohutleiketietokonetomografia)
  • keuhkoputkentähystys (bronkoskopia), jossa otetaan usein myös keuhkohuuhtelunestenäyte (BAL)
  • keuhkokoepalan otto (keuhkoleikkauksella tai keuhkoputkitähystyksessä erityisellä kryobiopsiamenetelmällä).

Lue lisää keuhkojen toimintakokeista Duodecimin verkkosivuilla.

Hengitysliiton harvinaistoiminta

Tutustu esitteeseen Hengitysliiton harvinaistoiminnasta.

nainen halaa tule mukaan

Tule mukaan toimintaan, liity jäseneksi

Löydä oma tapasi osallistua ja kannattaa Hengitysliiton toimintaa. Tapahtumia verkossa ja sen ulkopuolella.