Julkaistu: 21.8.2023
TiedotteetUutiset

Sää- ja ilmastoriskeihin varautuminen ehkäisee myös sisäilmasta oireilua

Hengitysliitto tarjoaa ilman päivän viikolla monipuolista ohjelmaa verkossa.

Hengitysliitto Ilman päivänä on perinteisesti tuotu esille sisäilmasta oireilevien ääntä ja heidän kokemuksiaan. Tänä vuonna oman lisänsä keskusteluun tuo samana päivänä vietettävä Suomen luonnon päivä. Aiheet ovat vahvasti kytköksissä toisiinsa, sillä sää- ja ilmastoriskeihin varautuminen auttaa ehkäisemään sisäilmaongelmia ja edistää hengitysterveyttä.

Hengitysliitto tarjoaa ilman päivän viikolla monipuolista ohjelmaa verkossa. Luonnon ja terveyden yhteydestä kertoo 24.8. kello 18 yleislääkäri ja kestävyystieteilijä Jaana Laisi. Luennolla pohditaan, miten ihmisen terveyden edistämisen kautta voidaan vahvistaa myös luonnon terveyttä.

Vertaistukea sisäilmasta oireileville on tarjolla 22.8. kello 18.

– Vertaistuellisessa illassa mukana on keskustelemassa myös Hengitysliiton kokemustoimijoita, kertoo vertaistoiminnan koordinaattori Pirkko Moisio.

Sisäilmasta oireilevien tarinat ovat koskettavia, kuten tämä Ateneumin taidepakan korttien avulla koostettu kiteytys:

Vapaaehtoisten tarina

Sinä istut pistelevällä istuimella, huutaen suunnatonta tuskaasi.
“Mikäs pahan sisäilman lintu siinä taas nokkii?”
“Älä pelkää minua, ollaanko kavereita?”
Vahvat käteni kantavat sinua, kun matkasi käy liian raskaaksi.
Auttajan tulee varoa, ettei astuisi autettavan siiven päälle.
Kevät, monta erilaista vertaisryhmää takana, kaikki erilaisia. Kaikille riittää.
Jaettu taakka on helpompi kantaa. Olemme yhdessä yhteisen asian äärellä.
Rauhallisuus ja lempeys ympäröi meitä, auttaen meitä raivoisia tuulia vastaan.
Peseytymisen ja puhdistautumisen voimaa me kaipaamme, saunassa,
Yhdessä sen saavutamme.
Millainen tämä sairaus olisi, jos maailma olisi meille hellempi?
Millainen olisi vapaaehtoisen tehtävä?
Kohottaa yhdessä olemiselle malja!

Lisätietoa tapahtumista ja ohjeet osallistumiseen löytyvät Hengitysliiton tapahtumakalenterista.

Hengitysliiton kouluttamat vapaaehtoiset antavat vertaistukea sisäilmaongelmia kohdanneille ja sisäilmasta oireileville sekä heidän läheisilleen puhelimitse. Sisäilmavertaispuhelin palvelee 4.9. alkaen jälleen tiistaisin kello 10−12 ja torstaisin kello 16−18 numerossa 044 407 7010.

Vaikka ilmastonmuutoksen vaikutusten arvellaan olevan meillä maailmanlaajuisesti tarkastellen keskimääräistä huomattavasti vähäisempiä, emme ole suojassa terveysriskeiltä.

– Muuttuva ilmasto lisää esimerkiksi rakennusten ylilämpenemistä ja rakenteiden homehtumisriskiä, asiantuntijat Sari Mäki ja Kirsi Säkkinen kertovat.

– Etenkin lisääntyvät viistosateet vaikuttavat merkittävästi rakenteiden säilyvyyteen. Korjaamalla ja ehkäisemällä kosteusvaurioita voidaan vähentää hengitystieoireilua ja ylläpitää rakennusten kuntoa, Kirsi Säkkinen jatkaa.