Julkaistu: 30.9.2020
Uutiset

Mitä haasteita sairaus aiheuttaa elämään? – tule mukaan Hengitysliiton tarinailtoihin

Sairaus voi aiheuttaa monenlaisia yllättäviä haasteita elämään. Ammattihaaveet voivat mennä uusiksi ja aktiivinen arki korvautua kuntoutuksella. Tule kuuntelemaan Hengitysliiton kokemustoimijoiden tarinoita sairastumisestaan ja selviytymisestä sairautensa kanssa.

Aikuisen ihmisen elämään on mahtunut monta käännettä. Osa muutoksista on ollut itse toivottuja ja tarkoituksella tehtyjä. Osa haasteista tulee eteen pyytämättä.

Sairaus muutti Elisa Tomperin ammattihaaveet ja pakotti uusille poluille. Krista Ananinin unelmien palkkatyön ja ulkoilmaharrastusten tilalle tuli sitkeä kuntoutus ja uudenlaiset arjen haasteet.

Omasta muutospolustaan kertovat myös Tapio Aaltonen ja Eeva-Liisa Peltonen.

Kaikki tarinailtojen puhujat ovat Hengitysliiton koulutettuja kokemustoimijoita. Kokemustarinoiden jälkeen voit kysellä ja keskustella, jos siltä tuntuu. Voit myös rauhassa vain kuunnella.

Miten pääsen osallistumaan?

Osallistumista varten tarvitset läppärin tai muun älylaitteen, jossa on nettiyhteys ja äänilaite. Paras osallistumiskokemus syntyy kuulokemikrofonin avulla. Sellaisen saat marketista kohtuuhintaan.

Pääset mukaan keskustelemaan klikkaamalla tilaisuuden osallistumislinkkiä alla olevassa listassa.

Tarinailtoihin osallistutaan Teams-ohjelmalla, joka latautuu automaattisesti koneellesi ensimmäisellä osallistumiskerralla. Kannattaa varata hiukan aikaa kokoukseen liittymiselle ja yhteyden testaamiselle. Voit myös testata liittymislinkkiä alla olevassa listassa vaikka heti. Kun liityt kokoukseen, osallistujanimeksi riittää etunimesi.

Elämää muutoksessa -tarinaillat

• ke 9.9. kello 18. Unelmia ja toimistohommia. Kokemustoimija Elisa Tomperi kertoo, kuinka sairaus muutti nuoren naisen ammattihaaveet ja pakotti uusille poluille. Liittymislinkki:
  • Ke 30.9. kello 18 Kuntoutustuelta takaisin töihin? Sairastuminen muutti nuoren naisen aktiivisen arjen. Unelmien palkkatyön ja ulkoilmaharrastusten tilalle tulivat sitkeä kuntoutus ja yhä uudet haasteet. Muutaman vuoden kuntoutustukivaiheen jälkeen paluu työelämään on haaveissa. Kokemustoimija Krista Ananinin tarina.
  • ke 21.10. kello 18 Mies muutosten teillä. Aikuisen ihmisen elämään on mahtunut monta käännettä. Osa muutoksista on ollut itse toivottuja ja tarkoituksella tehtyjä. Osa, usein ne hankalat, ovat tulleet eteen yllättäen ja pyytämättä. Omasta muutospolustaan puhuu kokemustoimija Tapio Aaltonen.
  •  ke 11.11. kello 18 Tummilla teillä. Kokemustoimija Eeva Peltonen kertoo, kuinka putosi uraputkesta eläkeläiseksi ja mitä sitten tapahtui.