Mies käyttää astmapiippua
Julkaistu: 31.3.2022
UutisetHengityssairaudet

Olennaisimmat suosituspäivitykset astman hoitoon, osa 1

Uusi käypä hoito -suositus astman hoidosta on julkaistu 29.3.2022. Astman hoidon tavoitteena on edelleen oireeton arki ja sairauden pahenemisvaiheiden ehkäisy.

Astma on hyvin hallinnassa silloin, kun päiväaikaisia astmaoireita (kuten yskää, limaneritystä, hengenahdistusta ja hengityksen vinkumista yleensä uloshengityksessä), on 2 kertaa viikossa tai sitä vähemmän. Vielä parempi tilanne on, jos yöllisiä astmaoireita ei ole eivätkä astmaoireet rajoita työtä, opiskelua tai harrastuksia.

Uuden käypä hoito -suosituksen mukaan hoitosuunnitelma kirjataan potilaskertomukseen, johon sairastava pääsee tutustumaan esimerkiksi Kanta-palvelussa. Suositus korostaa, että sairastavan on ymmärrettävä mistä astmassa on kyse, mitkä ovat hoidon pääperiaatteet ja miten hoitoon on itse sitouduttava. Lisäksi sairastavan on hallittava käytössä olevien astmalääkkeiden oikea inhalaatiotekniikka.

Jotta omahoitoonsa voi sitoutua, terveydenhoitoalan ammattilaisten viestien on oltava ymmärrettäviä ja kirjallisia. Hengitysliitto tukee sairastavien potilastaitoja Hyvässä hoidossa -ohjelman kautta, jossa tarjotaan käytännön ratkaisuja valmistautumiseen vastaanotolle sekä onnistuneeseen vuorovaikutukseen vastaanottokäynnillä.

Jokainen sairastava pitää ottaa mukaan oman hoitosuunnitelmansa tekoon. Käypä hoito -suosituksen mukaan astmaa sairastavan on oltava aktiivinen ja pyydettä hoitosuunnitelma kirjattuna, jotta voi palata omahoito-ohjeisiinsa.

Hengitysliitto muistuttaa, ettei asiaa saa jättää yksinomaan sairastavan oman aktiivisuuden varaan. Hoitohenkilökunnan on myös varmistettava, että sairastava osaa käyttää Kanta-palveluja ja löytää sieltä hoitosuunnitelmansa. Tarvittaessa hoitosuunnitelma on lähetettävä postitse.