Julkaistu: 10.2.2023
UutisetVaikuttaminen

Pitkäaikaissairaita ja iäkkäitä ei saa jättää oman avun varaan

Suomen sosiaali ja terveys ry:n (SOSTE) erityisasiantuntijat Anna Järvinen ja Erja Saarinen nostivat esille mielipidekirjoituksessa Helsingin Sanomissa 8.2.2023 sosiaalietuuksien alikäytön monet ikävät seuraukset sekä tuen tarvitsijalle itselleen että yhteiskunnalle. Myös Hengitysliittoon on kertynyt samansuuntaista kokemustietoa hengityssairailta.

Apua saa, kun sitä osaa hakea -raportissa (Mäki & Salminen 2022) nousi moneen kertaan esiin ongelmana erilaisia etuuksia ja sosiaalipalveluja sekä niiden hakemista koskevan tiedon hajanaisuus. Heikoimmassa asemassa olevat ihmiset joutuvat, usein iäkkäinäkin, eksyksiin digitaalisiin verkkopalveluihin ja byrokratian rattaisiin. SOSTEn ehdotus viranomaisten koostamasta veroilmoituksen kaltaisesta sosiaaliturvan etuusehdotuksesta jokaiselle tarvitsevalle on kannatettava.

Sosiaalietuuksien alikäyttö on ongelmallista, koska silloin ihminen yrittää sinnitellä omin voimin liian pitkään. Seurauksina riski syrjäytyä yhteiskunnasta kasvaa, laskut voivat kasaantua ja aiheuttaa uusia talousongelmia, paineet heikentävät sosiaalisia suhteita ja niin edelleen.

Tiedämme, että kasvaneet elinkustannukset tekevät arjesta selviytymisestä monelle pitkäaikaissairaalle tavallista vaikeampaa. Hengitysliitto kehottaa tulevia päättäjiä yhdistämään maksukatot ja alentamaan asiakasmaksuja, mikä tuo suoraan helpotusta sairastavan kukkarolle. On kestämätöntä, jos esimerkiksi pienituloinen eläkeläinen joutuu jättämään lääkkeet ostamatta tai muuttaa omatoimisesti lääkitystään. Terveydentilan heikentyminen maksaa yhteiskunnalle moninkertaisesti lisääntyvinä erikoissairaanhoidon tarpeina ja muina yhä monimutkaisemmiksi käyneiden ongelmien seurauksina.

Tutustu Hengitysliiton verkkosivuilla eduskuntavaalitavoitteidemme lisäksi myös hengityssairaan sosiaaliturvaan liittyvään tietopakettiin. Myös Apua saa, kun sitä osaa hakea -raportti on verkossa vapaasti ladattavissa. Raportissa löytyy runsaasti käytännöllisiä esimerkkejä, millaisia etuuksia ja palveluja on jo nyt saatavissa sekä ratkaisuehdotuksia parannuksista, jotka pidemmällä aikavälillä säästävät sekä ihmisen että yhteiskunnan voimavaroja.