Julkaistu: 5.10.2020

Suojaudu influenssalta ja pneumokokilta rokotteiden avulla

Hengitysliitto ja Filha ry suosittelevat hengityssairaita ottamaan influenssa- ja pneumokokkirokotteet. Rokotteiden ottaminen on korona-aikana erityisen tärkeää, koska samanaikaiset infektiot lisäävät vakavan koronataudin riskiä.

Influenssarokote suojaa influenssalta ja sen jälkitaudeilta, kuten korvatulehdukselta, keuhkoputkentulehdukselta, keuhkokuumeelta sekä sydäninfarktilta ja aivoverenkierron häiriöiltä. Maksuttomaan influenssarokotukseen ovat oikeutettuja raskaana olevat naiset, kaikki 65 vuotta täyttäneet, alle 7-vuotiaat lapset ja sairauden tai hoidon vuoksi riskiryhmiin kuuluvat henkilöt.

Influenssarokotuksen voi hakea omalta terveysasemalta. Jos ei ole oikeutettu maksuttomaan influenssarokotukseen, rokotteen voi ostaa apteekista lääkärin reseptillä ja käydä pistättämässä sen terveyskeskuksessa. Osa työnantajista tarjoaa rokotuksentyöntekijöilleen työterveyshuollon kautta. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL suosittelee influenssarokotuksien aloittamista marraskuussa.

Koronavirustilanne voi vaihdella eri puolilla Suomea ja vaikuttaa rokotuksien aikatauluihin. Tästä syystä jokaisen kannattaa seurata oman terveyskeskuksensa tiedotusta asiasta.

Pneumokokkibakteeriin on myös olemassa rokote. Pneumokokkirokote suojaa pneumokokkibakteerin aiheuttamalta vakavalta keuhkokuumeelta ja verenmyrkytykseltä eli sepsikseltä.

Pneumokokkirokote ei tällä hetkellä kuulu Suomessa valtakunnalliseen rokotusohjelmaan, mutta suosittelemme sitä erityisesti vaikea-asteista keuhkosairautta poteville tai useamman keuhkokuumeen sairastaneille. Jos haluaa rokotuksen, kannattaa pyytää hoitavalta lääkäriltä resepti, noutaa lääke apteekista ja varata terveyskeskuksesta aika rokottamiselle.

Lue influenssarokotteesta lisää THL:n sivuilla

Lue Helsingin Sanomista: Influenssarokote on THL:n mukaan koronasyksynä erityisen tärkeä