Julkaistu: 11.11.2020

Suojaudu influenssalta ja pneumokokilta rokotteiden avulla

Influenssarokotteen ottaminen on korona-aikana erityisen tärkeää, koska samanaikaiset infektiot lisäävät vakavan koronataudin riskiä. Influenssarokotteella on ollut kova kysyntä, mutta THL:n mukaan rokotetta riittää julkisella puolella kaikille, joille se rokotusohjelman mukaan kuuluu.

Influenssarokote suojaa influenssalta ja sen jälkitaudeilta, kuten korvatulehdukselta, keuhkoputkentulehdukselta, keuhkokuumeelta sekä sydäninfarktilta ja aivoverenkierron häiriöiltä. Maksuttomaan influenssarokotukseen ovat oikeutettuja raskaana olevat naiset, kaikki 65 vuotta täyttäneet, alle 7-vuotiaat lapset ja sairauden tai hoidon vuoksi riskiryhmiin kuuluvat henkilöt.

Riskiryhmät saavat influenssarokotuksen omalta terveysasemalta maksutta. Koronavirustilanne voi vaihdella eri puolilla Suomea ja vaikuttaa rokotuksien aikatauluihin. Tästä syystä jokaisen kannattaa seurata oman terveyskeskuksensa tiedotusta asiasta.

Lue influenssarokotteesta lisää THL:n sivuilla.

Pneumokokkibakteeriin on myös olemassa rokote. Pneumokokkirokote suojaa pneumokokkibakteerin aiheuttamalta vakavalta keuhkokuumeelta ja verenmyrkytykseltä eli sepsikseltä.

Pneumokokkirokote ei tällä hetkellä kuulu Suomessa valtakunnalliseen rokotusohjelmaan, mutta erityisesti vaikea-asteista keuhkosairautta potevien sekä useamman keuhkokuumeen sairastaneiden kannattaa harkita sen ottamista.

Pneumokokkirokote on omakustanteinen. Se voidaan antaa samaan aikaan influenssarokotteen kanssa. Rokotusta voi kysyä omasta terveyskeskuksesta.

Lue pneumokokkirokotteesta lisää THL:n sivuilla.

Hengitysliiton ja Pfizer Oy:n terveystiedotuskampanja käynnissä

Hengitysliitto ja Pfizer Oy:n jo vuosia jatkuneessa terveystiedotuskampanjassa kannustetaan riskiryhmiä ottamaan influenssa- ja pneumokokkirokotteet. Kampanja toteutetaan tänä vuonna Eksoten, Heinolan, Janakkalan, Kainuun, Keusoten, Kuopion, Kuusamon, Liminkan, Pieksämäen, Porvoon, Posion, Päijät-Hämeen Hyvinvointiyhtymän, Raahen, Selänteen, Siilinjärven, Siun soten, Valkeakosken, Vantaan ja Varkauden alueilla. Kampanja on käynnissä viikoilla 42–50.

Kampanjalla on saavutettu hyviä tuloksia rokotuskattavuuden nostamisessa. Terveystiedotukseen osallistuneilla alueilla iäkkäiden influenssarokotuskattavuus oli keskimäärin 7,7 prosenttiyksikköä korkeampi kuin vertailualueilla.