Piirroskuva lääkärin tarvikkeista. Kuvassa on täytettävä lomake, stetoskooppi, laskin ja suurennuslasi.
Julkaistu: 8.2.2021
UutisetHengityssairaudet

Kystisen fibroosin uudet lääkkeet korvattavuuden piiriin

Lääkkeiden hintalautakunta hyväksyi torstaina 4.2.2021 korvattavuushakemukset neljälle uudelle lääkkeelle kystisen fibroosin hoitoon. Päätöksen myötä lääkkeet ovat rajoitetusti peruskorvattavia Suomessa. Päätös on kystistä fibroosia sairastaville merkittävä, sillä uuden lääkehoidon on arvioitu pidentävän heidän elinikäänsä jopa 20 vuodella.

”Valmisteiden hyväksyminen korvattavuuden piiriin on merkkipaalu kystisen fibroosin hoidossa Suomessa. Päätös muuttaa ratkaisevasti monen sairastavan tulevaisuudennäkymät ja merkitsee heille terveempää ja pidempää elämää”, Suomen CF-yhdistyksen puheenjohtaja Leena Virtanen toteaa.

”Hengitysliitto on tehnyt vaikuttamistyötä kystistä fibroosia sairastavien puolesta jo 1980-luvulta alkaen. Vuosien aikana kystisen fibroosin hoito on kehittynyt, mutta kyseiset lääkkeet ovat ainoa keino, jolla pystytään hidastamaan sairauden etenemistä merkittävästi”, Hengitysliiton asiantuntija Marika Kiikala-Siuko lisää.

Lääkehoidon avulla kystistä fibroosia sairastavien terveydentila, kunto, työkyky ja elämänlaatu ovat kohonneet merkittävästi. Kystistä fibroosia sairastavien eliniän odote on tähän asti ollut huomattavasti muuta väestöä lyhyempi, noin 40 vuotta. Lääkehoidon on arvioitu pidentävän elinikää yli 20 vuodella.

Kystinen fibroosi on vakava, etenevä, synnynnäinen ja parantumaton monielinsairaus, jota sairastaa Suomessa noin sata henkilöä. Elimistöön kertyvän sitkeän liman vuoksi erityisesti keuhkojen toiminta heikentyy asteittain. Suomessa on tähän mennessä tehty keuhkonsiirtoja 18:lle kystistä fibroosia sairastavalle. Tälläkin hetkellä kystistä fibroosia sairastavia on keuhkojen siirtolistalla.