Julkaistu: 3.11.2022

Myös hengityshoitolaitetta käyttävä voi varautua sähkökatkoksiin

Mahdolliset sähkön säännöstelystä aiheutuvat sähkökatkokset ovat herättäneet kysymyksiä hengityshoitolaitteita käyttävien ja heidän läheistensä keskuudessa.

Sähkökatkosten vaikutukset vaihtelevat eri hengityssairauksia sairastavilla. Terveyden kannalta tunnin tai parin sähkökatkokset eivät ole yleisesti ottaen vaarallisia. Jos sähköt katkeavat, on tärkeää pysyä rauhallisena ja odottaa niiden palautumista.

Todennäköisesti sähkökatkokset ajoitetaan aamuun tai alkuiltaan. Tällöin niistä on vähiten haittaa hengityshoitolaitteita käyttäville. Sähkökatkosten arvioidaan kestävän 1–2 tuntia.

Sähkökatkoksiin kannattaa varautua etukäteen niiltä osin, miten se on mahdollista. Hengityssairaiden kohdalla suurimmassa riskissä ovat kotihappihoidossa olevat. Hengityshoitolaitetta käyttävä voi hankkia laitevalmistajan edustajalta konvertterin. Sen avulla esimerkiksi kotihappihoitolaite tai CPAP-laite voidaan kytkeä 12 tai 24 voltin tasavirtalähteeseen sähkökatkon aikana.

Hengitysliitto pitää tärkeänä, että sähköllä toimivien hengityksen apuvälineiden luovutuksessa ja käytön opastuksen yhteydessä ohjeita annetaan sähkökatkosten varalle.

Mikäli hengitysvaikeuksien takia ei selviä kotona sähkökatkon mahdollisesti pitkittyessä, pitää ottaa yhteyttä terveydenhuollon yksikköön.

Suurimmassa riskissä sähkökatkosten terveysvaikutusten kannalta ovat lähinnä invasiivista hengityshoitoa saavat eli ihmiset, joiden hengittämisestä huolehtii heidän puolestaan hengityskone. Keskussairaaloiden hengitystukiyksiköillä on suunnitelmat, jotta hengitys saadaan turvattua mahdollisten sähkökatkosten aikana. Esimerkiksi suurimmassa riskissä olevien potilaiden hengityslaitteissa on akut, jotka kestävät useamman tunnin.